|
Viktste
|
 |
« på: ons 26 aug 2009, 08:12:35 » |
|
Etterhvert har det blitt ett brunt belegg i kokekjelen min. Det går ikke vekk ved vanlig vasking. Er det noen triks i for å fjerne dette belgget?
|
|
|
|
|
Loggført
|
I fryseboksen hjemme er det øl....
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #1 på: ons 26 aug 2009, 08:13:39 » |
|
PBW (powder brewery wash), selges fra USA og på vinogbar.no . (Helt overlegent vaskemiddel)
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
|
Viktste
|
 |
« Svar #2 på: ons 26 aug 2009, 08:18:54 » |
|
OK  Men det hadde jo vert enklere om det fantes noe i dagligvarehandelen... Er kaustisk soda rett medisin?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #3 på: ons 26 aug 2009, 08:20:06 » |
|
Du kan bruke det så lenge gryta er av rustfritt stål, men det er neppe så bra som PBW :-)
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #4 på: ons 26 aug 2009, 08:38:53 » |
|
Jeg antar dette belegget er noe lignende det som er i brukte beredere, det enkleste for oss fleste er saltsyre, fåes bl.a. i malerbutikker,Jeg brukte det ufortynnet på en skuresvamp festet til en pinne, det virker umiddelbart, det andre er sterkrens, fosforsyren, men det belaster ingredienslageret ditt  edit: kaustisksoda virker ikke i det heletatt, det må ha lav pH.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Erlendso
|
 |
« Svar #5 på: ons 26 aug 2009, 09:20:35 » |
|
Hvis gryta er av aluminium: - Bruk fortynnet saltsyre.
Den blir skinnende blank, som ny!
|
|
|
|
|
Loggført
|
IPA will do you good, Old Ale will do you no harm, Barleywine will sweeten your blood, Stout will strengthen your arm!
|
|
|
|
Viktste
|
 |
« Svar #6 på: ons 26 aug 2009, 18:38:56 » |
|
Takker for tipsene. Gryta er av rustfritt stål. Jeg tror jeg prøver saltsyre...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ole Richard
|
 |
« Svar #7 på: ons 26 aug 2009, 20:00:43 » |
|
Palmer anbefaler oksalsyre-baserte rengjøringsmidler til stål og aluminium i How To Brew. Jeg vet ikke om noe sånt er tilgjengelig i Norge. Men oksalsyre i pulverform får man kjøpt på apoteket til en rimelig penge. Oksalsyre er en organisk syre (den i rabarbra ja), som riktignok er giftig i for store mengder, men muligens tryggere å jobbe med enn saltsyre(?) Noen med erfaringer her?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Beer leads to more beer.
|
|
|
|
Erlendso
|
 |
« Svar #8 på: ons 26 aug 2009, 22:40:10 » |
|
Oksalsyre er en organisk syre (den i rabarbra ja), som riktignok er giftig i for store mengder, men muligens tryggere å jobbe med enn saltsyre(?) Noen med erfaringer her?
Saltsyre er farlig hvis man får den på øynene, og bør skylles av med en gang om du får det på hud. Ellers kommer man langt med vernebriller og et par oppvask-hansker. Har selv erfart å få utblandet saltsyre på hånda, og det svidde ikke noe særlig. Likevel tar dette både rust og oksid-belegg. Og en annen ting som er viktig å vite ved utblanding: "Syre i vann går an, Vann i syre blir et uhyre!!" Som en digresjon kan det nevnes at man ikke bør tømme varmt kranvann oppi en plast-flaske med kaustisk soda. Varmen som da utvikles ved en voldsom kjemisk reaksjon får flasken til å smelte, og hvis man holder flasken i hånden brenner man seg. Dette ble prøvd av undertegnede da jeg skulle lage "Mettet lut" til å tømme oppi flasker jeg skulle rengjøre. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
IPA will do you good, Old Ale will do you no harm, Barleywine will sweeten your blood, Stout will strengthen your arm!
|
|
|
|
Torga
|
 |
« Svar #9 på: ons 26 aug 2009, 22:52:07 » |
|
edit: kaustisksoda virker ikke i det heletatt, det må ha lav pH.
Jeg bruker kaustikksoda i både kokeren på 110 liter, og i den nye elektriske som jeg nettop kjøpete. på 110 liter så bruker jeg en kvart flaske, mens på den lille på 29liter brukte jeg bare en liten kork, for der var belegget i bunn. Å det virker KJEMPEFINT for meg
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #10 på: ons 26 aug 2009, 23:20:56 » |
|
edit: kaustisksoda virker ikke i det heletatt, det må ha lav pH.
Jeg bruker kaustikksoda i både kokeren på 110 liter, og i den nye elektriske som jeg nettop kjøpete. på 110 liter så bruker jeg en kvart flaske, mens på den lille på 29liter brukte jeg bare en liten kork, for der var belegget i bunn. Å det virker KJEMPEFINT for meg Da er det ikke samme belegget vi snakker om, jeg henviser til det som er i gamle beredere, hittil har kun lav pH hjulpet, mens organisk, maltrester etc. er høy pH bra, fx. lut.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Viktste
|
 |
« Svar #11 på: tor 27 aug 2009, 19:27:46 » |
|
Her er bilder av gryta...
Prøver først syre - hvis det ikke funker - kaustisk soda.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torga
|
 |
« Svar #12 på: tor 27 aug 2009, 20:10:17 » |
|
Tenk sikkerhet først og sist  Personlig så setter jeg på litt varme, føler at det funker best. Fyll ikke mer vann en opp til der du har belegg. Om du ikke bruker varme, latt det stå en dag å virke. Etter det, bruk god gammeldags albuegrease Øyevern, Øyevern, Øyevern. Å til sist... ØYEVERN  Edit.. Bruker du Gass til koking?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #13 på: tor 27 aug 2009, 20:21:57 » |
|
Etterhvert har det blitt ett brunt belegg i kokekjelen min. Det går ikke vekk ved vanlig vasking. Er det noen triks i for å fjerne dette belgget?
Jeg har lest igjennom en gang til. Belegg etter brygging skulle da være mulig å ta med lut (kaustisksoda og vann) Belegg som ligger i gamle beredere tar du med syre, herunder kommer vørt fordi det har pH under 7, derfor er jeg nøye med å fjerne dette belegget ellers lager det metallsmak på ølet. gjelder mest gjæringstanker hvor det står lenge, Jeg anbefaler Torgas råd først, det er lett tilgjengelig i daglivaren
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Viktste
|
 |
« Svar #14 på: tor 27 aug 2009, 21:03:13 » |
|
Bruker gass til å koke med ja... Belegget er ikke så svidd som det øverste bildet gir inntrykk av, det er lysebrunt. Ok, da blir det Kaustisk Soda først (og verneutstyr selvfølgelig...) 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
|
 |
« Svar #15 på: tor 27 aug 2009, 21:09:45 » |
|
Aluminium og kaustisk soda er vel ikke akkurat bestevenner?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Viktste
|
 |
« Svar #16 på: tor 27 aug 2009, 21:19:13 » |
|
Gryta mi er av rustfritt stål... (Har forresten fundert litt over at det er ikke i mange andre sammenhenger en finner godt voksne menn som sitter og diskuterer vaskemidler  ) Edit: Eller gryter for den del... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jalle
|
 |
« Svar #17 på: tor 27 aug 2009, 21:55:53 » |
|
Aluminium og krystallsoda er absolutt ikke beste venner. Heller ikke Kaustisksoda.
Det går an å bruke krystallsoda i aluminiums kar/gryter men det må skylles ut umiddelbart, ellers blir aluminiumen (gryta) svart. Hvis du har vert uheldig å få ei (Aluminiums) gryte svart etter bruk av krystallsoda kan man ordne det med en dash lut. Da blir gryta helt hvit innvendig. Det ordner man med vask i sterkt salovann (eller annet oppvaskmiddel til manuelt bruk) Og koker den i vann med litt salt i.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #18 på: tor 27 aug 2009, 22:12:44 » |
|
Aluminium og krystallsoda er absolutt ikke beste venner. Heller ikke Kaustisksoda. [/u]
Det går an å bruke krystallsoda i aluminiums kar/gryter men det må skylles ut umiddelbart, ellers blir aluminiumen (gryta) svart. Hvis du har vert uheldig å få ei (Aluminiums) gryte svart etter bruk av krystallsoda kan man ordne det med en dash lut. Da blir gryta helt hvit innvendig. Det ordner man med vask i sterkt salovann (eller annet oppvaskmiddel til manuelt bruk) Og koker den i vann med litt salt i.
Kaustisksoda og vann er vel det som kalles lut
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Jalle
|
 |
« Svar #19 på: tor 27 aug 2009, 22:51:40 » |
|
Kaustisksoda og vann er vel det som kalles lut Du har sikkert hørt om <lut og kaldt vann>
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #20 på: tor 27 aug 2009, 23:31:16 » |
|
Kaustisksoda og vann er vel det som kalles lut Du har sikkert hørt om <lut og kaldt vann>  Ble litt usikker og søkte på wikipedia og ble bare forvirret, men denne artikkelen kan være verd å lese for dem som leker med Kaustisksoda/lut http://no.wikipedia.org/wiki/Kaustisk_soda
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Jalle
|
 |
« Svar #21 på: tor 27 aug 2009, 23:45:09 » |
|
Det er riktig det som står skrevet i wiki. Steller man med lut er det vernebriller og hansker. Hansker kan bare være vanlige oppvask/husholdningshansker men vernebriller bør absolutt ha sidebeskyttelse.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Riis'en
|
 |
« Svar #22 på: tor 27 aug 2009, 23:46:13 » |
|
Det kan lønnes seg å blande litt klor i kaustisken, så blir den ikke så slem mot metallet. Dessuten mer effektiv. Gjelder den andre veien også.  Med absolutt fordel behandle metallet med Fosforsyre for å fjerne eventuelle mineral avleiringer og passifisering av stålet. Kanskje du får en så godt som ny kjele.  EDIT: Med slem mener jeg koroderende (Ruster)
|
|
|
|
|
Loggført
|
Lieber einen Bauch vom Saufen als einen Buckel vom Arbeiten
|
|
|
|
Riis'en
|
 |
« Svar #23 på: tor 27 aug 2009, 23:49:41 » |
|
Det er riktig det som står skrevet i wiki. Steller man med lut er det vernebriller og hansker. Hansker kan bare være vanlige oppvask/husholdningshansker men vernebriller bør absolutt ha sidebeskyttelse.
Det hender jeg glemmer vaskesvamper ol. i vaskebøtta mi med lut. Den er "slim" når jeg finner den dagen etter. Det er en grunn til at vi liker ståffet så godt. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Lieber einen Bauch vom Saufen als einen Buckel vom Arbeiten
|
|
|
|
Jalle
|
 |
« Svar #24 på: tor 27 aug 2009, 23:54:36 » |
|
Det hender jeg glemmer vaskesvamper ol. i vaskebøtta mi med lut. Den er "slim" når jeg finner den dagen etter. Det er en grunn til at vi liker ståffet så godt. Jepp. Det har du helt rett i 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #25 på: fre 28 aug 2009, 00:19:24 » |
|
Hmm, blander dere sterkt ? jeg får alt rent men ikke ødelgt, bruker kobberrør og rustfri kjeler. Jeg kan ikke oppgi nøyaktig hvordan jeg blander, kanskje 3 ts. på 10 liter, til flasker opptil 1 boks på 60 liter men her er det jo ingenting som etser sundt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Jalle
|
 |
« Svar #26 på: fre 28 aug 2009, 00:52:03 » |
|
Jeg bare slumper. En god dash lut i en to-tre liter vann til rengjøring av brygge dunken, og en liten dash pr flaske til rengjøring og desinfeksjon av flasker.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torga
|
 |
« Svar #27 på: fre 28 aug 2009, 05:42:03 » |
|
Jeg fyller min koker på 110 lite med vann, varmer opp, tilsetter en hel flaske kaustikk soda, koker opp, og lar stå til nesta dag. Kjelen er i rustfritt og elementen er i rustfritt. Har brukt det mange ganger, og ikke merket NOE galt med kokeren eller elementene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #28 på: fre 28 aug 2009, 08:28:34 » |
|
Rustfritt og glass tåler sterke lut og syreblandinger, også plastbeholderen det leveres i så for disse materialene er blandisforholdet ubetydelig. Pengeboka og huden vår tåler svake lutblandinger (etter at det er vasket bort) mens organiske urenheter ikke gjør det, dette er for meg god grunn til å ikke dosere mer enn nødvendig.
En annen sak, blander du metaller, fx. rustfritt og kobber i en klorinløsning vil rustfrien fort bli ødelagt, begge tåler hver for seg dette, men ved blanding lager du enkelt sagt, ett batteri, i et batteri blir den ene polen ødelagt ved utladning, i dette tilfellet den rustfrie, den blir ihvertfall svart og stygg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Viktste
|
 |
« Svar #29 på: fre 28 aug 2009, 13:04:40 » |
|
Etter en runde med kaustisk soda og kaldt vann (ca 1 dl per 10 liter som det sto på pakningen): 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #30 på: fre 28 aug 2009, 13:10:12 » |
|
Gullende ren, så bra 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #31 på: fre 28 aug 2009, 13:55:50 » |
|
Jøss, skinnende rent og som ny! Lut er vår venn 
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer." Arnold Schwarzenegger
|
|
|
|
johanj
|
 |
« Svar #32 på: man 6 sep 2010, 11:48:02 » |
|
Blir ikke helt klok på dette med fjerning av belegg i gamle varmtvannsberedere... Er det slik at den rustfargede oksid-hinne på innsiden i varmtvannsberedere løses opp i et syrebad? Jeg laget en starkrensløsning som var nokså kraftig, men uten resultat. Er det noen annen syre som bør brukes, eller er rett og slett baser som skal brukes?
Jeg leste noen plass at man skal 'passifisere' rustfritt stål med syrebad etter rengjøring med alkaliske vaskemidler (feks kaustik soda?). Er det noen som gjør dette?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Erlendso
|
 |
« Svar #33 på: man 6 sep 2010, 12:50:06 » |
|
Blir ikke helt klok på dette med fjerning av belegg i gamle varmtvannsberedere... Er det slik at den rustfargede oksid-hinne på innsiden i varmtvannsberedere løses opp i et syrebad? Jeg laget en starkrensløsning som var nokså kraftig, men uten resultat. Er det noen annen syre som bør brukes, eller er rett og slett baser som skal brukes?
Jeg leste noen plass at man skal 'passifisere' rustfritt stål med syrebad etter rengjøring med alkaliske vaskemidler (feks kaustik soda?). Er det noen som gjør dette?
Riktig som du sier først; Bruk utblandet saltsyre som du får kjøpt på en malingsbutikk. Dette tar det aller meste. (HUSK VED UTBLANDING: "Syre i vann går an, vann i syre blir et uhyre!" Senere, fks. etter en bryggedag, kan du alltids bruke kaustik-soda, men for å gjøre ren en gammel VVS-bereder for første gangs bruk bør du bruke utblandet saltsyre.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
johanj
|
 |
« Svar #34 på: man 6 sep 2010, 13:12:55 » |
|
Takker for svar, da trenger jeg ikke å stresse med kaustik soda!
Er det noen retningslinjer for hvor sterk konsenstrasjonen skal være på saltsyre? Finnes det noe annet som fungerer (og som er lettere tilgjengelig for oss i utkantstrøk)?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #35 på: man 6 sep 2010, 13:32:40 » |
|
Jeg har prøvd utblandet sterkrens, men det tar lengere tid enn ren 30% saltsyre. Saltsyre på en svamp virker umiddelbart og er skkert like trykt som å helle i syren på annen måte. Har prøvd en del annet som ikke hjalp. Salsyre får du i malebutikker og i typiske landhandlere langt ute på landet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Jonny Diesel
|
 |
« Svar #36 på: tor 7 okt 2010, 20:23:32 » |
|
Hei! Dette er min aller første kommentar på dette forumet, håper det er til hjelp for noen hvertfall. Jobben min består av å syrevaske aluminium og syrefast materialer. (Merk, ikke rustfritt. Rustfritt materiale, gjerne beskrevet som 304, eller A2 på bolter ol er ikke saltbestandige materialer) Nå ble jeg revet med av øltørsten, men tilbake til poenget. For syrevasking av syrefast stål, f.eks vartvannsbereder ol, trenger du syre. F.eks Avestad beisevæske (denne kan sprayes på, virketid ved 20 grader cirka 30 min), eller Avestad beisepasta (pensles, og 30 min). Til Aluminium brukes Alclean, spayes på og vaskes av innen 2 minutt. Denne teksten er mest for de som skal ta i bruk førstegangs utstyr, og vil ha dette renest mulig. Før jeg forteller hvilken kjede som selger dette over disk, vil jeg, som alle andre advare på det sterkeste å gjøre dette inne i huset. Her trengs friskluft, og mye vann for skylling. Ta vare på datablad fra kjemikaliet, i tilfelle uhellet er ute. Tro meg, en lege får ekstremt viktig informasjon fra disse. Så til poenget. Proffpartner selger alt du trenger til dette.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|