Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 7 feb 2012, 16:51:15

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
80562 innlegg i 7657 emner av 2961 medlemmer
Nyeste medlem: stefan1989
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Belegg i kokekjele.... 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 [3]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Belegg i kokekjele....  (Lest 1008 ganger)
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #30 på: fre 28 aug 2009, 13:10:12 »

Gullende ren, så bra   skitbra
Loggført

Humle er nam
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #31 på: fre 28 aug 2009, 13:55:50 »

Jøss, skinnende rent og som ny! Lut er vår venn  yes
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
johanj
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Inndyr, Gildeskål, Nordland

Vis profil
« Svar #32 på: man 6 sep 2010, 11:48:02 »

Blir ikke helt klok på dette med fjerning av belegg i gamle varmtvannsberedere...  Er det slik at den rustfargede oksid-hinne på innsiden i varmtvannsberedere løses opp i et syrebad? Jeg laget en starkrensløsning som var nokså kraftig, men uten resultat. Er det noen annen syre som bør brukes, eller er rett og slett baser som skal brukes?

Jeg leste noen plass at man skal 'passifisere' rustfritt stål med syrebad etter rengjøring med alkaliske vaskemidler (feks kaustik soda?). Er det noen som gjør dette?
Loggført
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #33 på: man 6 sep 2010, 12:50:06 »

Blir ikke helt klok på dette med fjerning av belegg i gamle varmtvannsberedere...  Er det slik at den rustfargede oksid-hinne på innsiden i varmtvannsberedere løses opp i et syrebad? Jeg laget en starkrensløsning som var nokså kraftig, men uten resultat. Er det noen annen syre som bør brukes, eller er rett og slett baser som skal brukes?

Jeg leste noen plass at man skal 'passifisere' rustfritt stål med syrebad etter rengjøring med alkaliske vaskemidler (feks kaustik soda?). Er det noen som gjør dette?

Riktig som du sier først; Bruk utblandet saltsyre som du får kjøpt på en malingsbutikk. Dette tar det aller meste. (HUSK VED UTBLANDING: "Syre i vann går an, vann i syre blir et uhyre!"

Senere, fks. etter en bryggedag, kan du alltids bruke kaustik-soda, men for å gjøre ren en gammel VVS-bereder for første gangs bruk bør du bruke utblandet saltsyre.
Loggført

IPA will do you good,
Old Ale will do you no harm,
Barleywine will sweeten your blood,
Stout will strengthen your arm!
johanj
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Inndyr, Gildeskål, Nordland

Vis profil
« Svar #34 på: man 6 sep 2010, 13:12:55 »

Takker for svar, da trenger jeg ikke å stresse med kaustik soda!

Er det noen retningslinjer for hvor sterk konsenstrasjonen skal være på saltsyre? Finnes det noe annet som fungerer (og som er lettere tilgjengelig for oss i utkantstrøk)?
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #35 på: man 6 sep 2010, 13:32:40 »

Jeg har prøvd utblandet sterkrens, men det tar lengere tid enn ren 30% saltsyre.
Saltsyre på en svamp virker umiddelbart og er skkert like trykt som å helle i syren på annen måte.
Har prøvd en del annet som ikke hjalp.
Salsyre får du i malebutikker og i typiske landhandlere langt ute på landet.
Loggført

S. Oddvar Demmo
Jonny Diesel
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #36 på: tor 7 okt 2010, 20:23:32 »

Hei!
Dette er min aller første kommentar på dette forumet, håper det er til hjelp for noen hvertfall.
Jobben min består av å syrevaske aluminium og syrefast materialer. (Merk, ikke rustfritt. Rustfritt materiale, gjerne beskrevet som 304, eller A2 på bolter ol er ikke saltbestandige materialer) Nå ble jeg revet med av øltørsten, men tilbake til poenget.
For syrevasking av syrefast stål, f.eks vartvannsbereder ol, trenger du syre. F.eks Avestad beisevæske (denne kan sprayes på, virketid ved 20 grader cirka 30 min), eller Avestad beisepasta (pensles, og 30 min). Til Aluminium brukes Alclean, spayes på og vaskes av innen 2 minutt. Denne teksten er mest for de som skal ta i bruk førstegangs utstyr, og vil ha dette renest mulig. Før jeg forteller hvilken kjede som selger dette over disk, vil jeg, som alle andre advare på det sterkeste å gjøre dette inne i huset. Her trengs friskluft, og mye vann for skylling. Ta vare på datablad fra kjemikaliet, i tilfelle uhellet er ute. Tro meg, en lege får ekstremt viktig informasjon fra disse. Så til poenget. Proffpartner selger alt du trenger til dette.
Loggført
Sider: 1 2 [3]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Belegg i kokekjele.... « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!