Webmaster
Administrator
Utlogget
|
 |
« på: tor 5 apr 2007, 13:35:35 » |
|
Generell informasjon Navn på brygget: St. Sunniva tripel Øltype: J. Belgisk tripel Antall poeng i konkurransen: 47 av 50 OG: 1082 FG: 1011 Farve (beregnet): ? EBC Beregnet bitter: 36 IBU Vørtermengde: 28 l Sluttvolum: 27 l
Malt & sukker 7250 gram 87,9 % pilsmalt ? EBC 1000 gram 12,1 % sukker 0 EBC
Vann ? liter til innmesking ? liter til skylling
Meskeskjema 30 min 40 ºC 60 min 65 ºC
Humle 74 gram East Kent Goldings 5,8 % alfa pellets koketid 60 min 30 gram Hallertau Herzbrücker 2,7 % alfa pellets koketid 5 min
Krydder og andre tilsetninger
Koketid Total koketid vørter: 60 min
Gjær Betegnelsen på gjæren: Wyeast 3787 Trappist High Gravity, 1 l gjærstarter flytende gjær
Gjæringstemperatur og -tid Gjæring/primærgjæring 11 dager ved 20 ºC Modning/sekundærgjæring 7 dager ved 20 ºC Kondisjonering på flaske 19 dager ved 20 °C lagring (ca.) 330 dager ved 10 ºC
Øvrig informasjon Filtrert: nei CO2: naturlig Bryggedato: 17.03.2006 Tappedato: 04.04.2006
Kommentar: Dette ølet vant NM2007 med størt poengsum.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #1 på: tir 22 sep 2009, 08:08:06 » |
|
kan det være skrivefeil eller er det riktig her:
-lite ingredienser i vekt i forhold til vørtervolum (8.25 kg / 27 liter) er det mulig å få OG 1082? -tappedato midt i modning/sekundærgjæring
kanskje jeg ser det ikke riktig her men det virker rart for meg
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
|
 |
« Svar #2 på: tir 22 sep 2009, 14:56:09 » |
|
Ser ikke helt galt ut...
Utbyttet fra malten vil ha ligget opp mot 90 %, men det er ikke umulig.
Tappedato eller antall dager for primærgjæringen er antakelig feil, men det betyr ikke så mye. Det ble i alle fall en utmerket tripel. Det enkle er ofte det beste!
La ølet gjære i 10 til 14 dager, tapp det deretter på flasker/fat. La det stå et par-tre uker til kondisjonering og sett det så til lagring.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #3 på: tir 22 sep 2009, 15:47:42 » |
|
Jeg ville nok latt en så sterk øl gjære litt lengre enn 10-14 dager, enkelte gjærtyper tar det ganske så sakte mot slutten, slik at man nok bør ta FG-målinger.
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer." Arnold Schwarzenegger
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #4 på: tir 22 sep 2009, 19:45:44 » |
|
Jeg tapper på ca den 20. dag. Skal brygge denne etter høstferie men bruker en White Labs gjær.
Har det noe å si hvor langt det tar å komme fra 40 °C opp til 65 °C?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
|
 |
« Svar #5 på: man 28 sep 2009, 11:52:15 » |
|
Har snakket med Espen og rettet beskrivelsen av gjæringsforløpet noe. Sukkeret ble tilsatt i primærgjæringskaret etter fire dagers gjæring.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
JørnP
|
 |
« Svar #6 på: man 28 sep 2009, 12:01:16 » |
|
Har snakket med Espen og rettet beskrivelsen av gjæringsforløpet noe. Sukkeret ble tilsatt i primærgjæringskaret etter fire dagers gjæring.
Hva er fordelen med å gjøre det på denne måten, i stedet for å ha sukkeret i løpet av koketida? Et annet spørsmål: Er ikke 1 l gjærstarter litt lite til et så tungt øl?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Islandsgata Mikrobryggeri
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
|
 |
« Svar #7 på: man 28 sep 2009, 12:09:53 » |
|
Tanken bak å tilsette sukkeret etter gjæringen har pågått en stund, er at gjæren ikke skal få "sukkersjokk". Hvis gjær får tilgang på for store mengder enkle sukkerarter, kan det svekke dens evne til å ta opp og bryte ned maltose.
1 liter starter er muligens noe lite (avhengig av hvor fersk gjæren i utgangspunktet var, og hvor stor tilgang på oksygen gjæren hadde mens starteren ble laget) men siden stamvørterstyrken var svakere når gjæren ble tilsatt (siden sukkeret først ble tilsatt etter fire dager), blir behovet for gjær litt redusert.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #8 på: tir 29 sep 2009, 09:21:44 » |
|
takk takk, interessant! to sporsmal til Espen, (er i Nederland na  , kan ikke finne de norske bokstaver pa data her) her du brygget dette olet oftere med samme resultat? og jeg er nyskjerrig hvorfor olet fikk navnet St. Sunniva?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Lothe
|
 |
« Svar #9 på: tir 29 sep 2009, 14:59:05 » |
|
Hei Huub! Eg har bryggja dette ølet 3 eller 4 gongar. Ikkje 100% likt resultat, men ganske bra. Det er veldig viktig å få den tørr nok. Denne oppskrifta er den eg har enda på (i den grad ein sluttar å perfeksjonere ei oppskrift). Det med sukkeret var noko eg gjorde for å gje gjæra ein lettare start ved lavare OG. Wyeast anbefalar også denne metoden for 3787 når du har høg ØG. Det er også brukt mykje på sterkøl i Belgia.
Namnet St. Sunniva tripel kom av at Sunniva er ein av dei lokale heilage personane. Eg har i mange år kalla heimebryggeriet mitt "Kinn Bryggeri" og Kinn og Selja har nære band. I mellomalderen var det mykje kontakt mellom kyrkja på Kinn og Klosteret på Selja.
Kanskje denne øla kjem ut i kommersiell utgåve frå Kinn Bryggeri neste år?
mvh Espen Lothe Kinn Bryggeri
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #10 på: ons 30 sep 2009, 10:48:32 » |
|
Takk for det  hvordan kommer jeg til å fastsette OG hvis jeg tilsetter sukkeret etter at gjæringen er på gang allerede i f.e. 3 dager? og så alkoholinholdet? For du større utbytte ved å bruke en 40 °C steg? er det for å hydrere malten? (efficiency øker?) Jeg her vært hos La Trappe i går og spørte etter litt gjær...  men det fikk jeg ikke dessverre 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Lothe
|
 |
« Svar #11 på: ons 30 sep 2009, 11:36:29 » |
|
OG blir vanskelig å måle om du bryggar på denne måten, du må rekne den ut. I farten hugsar eg ikkje kor mange øchslegrader*liter 1 kg sukker gir, men det finn du i ein tabell eller nokon andre på forumet hugsar det. Mål OG på vanleg måte og så legg du til bidraget frå sukkeret.
40 graders trinnet betyr ikkje noko smaksmessig, men det gir litt høgare utbytte. Mi erfaring er at du får 15% meir sukker ut av malten. Det passa dessutan godt til det utstyret eg brukte før. No for tida går det mest i einstegs infusjon.
Lykke til!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #12 på: man 12 okt 2009, 18:14:57 » |
|
Jeg er opptatt av denne 'tillsette-sukker-etter-stormgjæringen' saken. Hvorfor blir det ikke gjort oftere eller standard for dette høres veldig logisk ut.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
|
 |
« Svar #13 på: man 12 okt 2009, 18:19:26 » |
|
Fordi det er enklere å tilsette sukkeret rett i kokekaret. Man må uansett koke sukkeret for å sterilisere det, og så må man ta høyde for det ekstra vannet som tilsettes i etterkant. Det er en skånsom måte å tilsette sukker på for gjæren (man trenger mindre gjær også), men med god gjærhelse er det stort sett ikke nødvnedig (om man ikke ønsker å oppnå et svært høyt alkoholinnhold i ølet).
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #14 på: lør 24 okt 2009, 08:51:50 » |
|
Wyeast anbefalar også denne metoden for 3787 når du har høg ØG. Det er også brukt mykje på sterkøl i Belgia.
fra Wyeast hjemmeside om dette: This type of yeast benefits from incremental feeding of sugars during fermentation, making suitable conditions for doubles and triples to ferment to dryness. Definition incremental - adjective /ˌɪŋ.krəˈmen.təl//-t ̬əl/ adj • in a series of amounts Most research proceeds by small incremental advances. Det betyr at jeg kan godt tilsette 500 gr sukker den 3. dag, 500 den 4. dag og 500 gr den 5. dag. (bare for å nevne tal)Eller tar jeg feil? tror ikke det  Har du kunskap over hvilken Belgiske bryggerier gjør dette? Og hvilken øl? 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
|
 |
« Svar #15 på: lør 24 okt 2009, 09:46:55 » |
|
Du kan sikkert gjøre det, men det blir ekstra tungvint... Å dele sujjermengdene i flere porsjoner, er lurt hvis du vil oppnå et svært stort alkoholinnhold, men i ditt tilfelle er det nok unødvendig.
Kjenner ikke konkrete eksempler på bryggerier som gjør dette.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #16 på: lør 24 okt 2009, 16:04:37 » |
|
satser på at det blir 10 % + (brygger eget oppskrift og ikke tripel fra Espen men den var til inspirasjon)
siste spmål angående dette: skal jeg gi med litt ekstra gjærnæring også?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
|
 |
« Svar #17 på: lør 24 okt 2009, 16:53:42 » |
|
Med såpass lite sukker er det ingen vits i å dele tilsetningen opp. Du skal heller ikke trenge noe ekstra gjærnæring.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #18 på: lør 24 okt 2009, 19:32:24 » |
|
Med såpass lite sukker er det ingen vits i å dele tilsetningen opp. Du skal heller ikke trenge noe ekstra gjærnæring.
beklager, men jeg mente 10 % vol. alkohol sukkeret er ca 20 % i vørteren
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
|
 |
« Svar #19 på: lør 24 okt 2009, 20:02:48 » |
|
Tror fortsatt ikke det er noe poeng å dele det opp. Om du ønsker å oppnå over 12-13 %, tror jeg det kan begynne å være noe å tjene på det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
TrondH
|
 |
« Svar #20 på: lør 31 okt 2009, 15:03:14 » |
|
Er det noen som kan hjelpe meg med tabellen som Espen Lothe referer til?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Livet er for kort for lorteøl
|
|
|
|
aagebe
|
 |
« Svar #21 på: lør 14 nov 2009, 17:49:18 » |
|
Er det noen grunn til ta det blir brukt sukker som tilsetting under gjæringa i stedet for f.eks. spraymalt? Skulle tro at maltsukker er lettere tilgjengelig? Byr meg litt i mot å tilsette sukker i brygget, det får meg til å tenke på de første bryggene mine......
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #22 på: lør 14 nov 2009, 19:34:38 » |
|
Sukkertilsetting gir til slut lavere FG. Tripel skal være tørr og inneholde reletivt høy % alc. I Belgia var det ikke Reinheitsgebot som var dominerende som i Tyskland (tull hvis du spør meg). Derfor kunne bryggerier være så kreativ som muglig med krydder, frukt og sukker i øl. Flott land, flott øl 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Steinarja
|
 |
« Svar #23 på: søn 15 nov 2009, 03:29:48 » |
|
Sukker har fått ett ufortjent dårlig rykte på seg. Det er absolutt verdt å bruke hvist grunnen er smaken og resultetet, å ikke høy % for en billig penge.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
|
 |
« Svar #24 på: søn 15 nov 2009, 12:20:56 » |
|
Er det noen grunn til ta det blir brukt sukker som tilsetting under gjæringa i stedet for f.eks. spraymalt? Skulle tro at maltsukker er lettere tilgjengelig? Byr meg litt i mot å tilsette sukker i brygget, det får meg til å tenke på de første bryggene mine......
Spraymalten inneholder ikke bare maltose, men også ganske mye dekstriner, maltotriose osv. Det gir derfor ikke så god utgjæring som sukker. Enkelte øltyper KREVER sukker, for ikke å bli for søtlige. Steinarja og Huub har rett, sukker har et ufortjent dårlig rykte. Det kommer bare an på hvordan man bruker det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #25 på: fre 29 jan 2010, 19:48:41 » |
|
Er det noen som kan hjelpe meg med tabellen som Espen Lothe referer til?
Hei Trond, Har du funnet tabellen?? Ble det en god tripel? Jeg ser på din hjemmeside at du brygget denne 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
|
 |
« Svar #26 på: fre 29 jan 2010, 20:17:06 » |
|
1 kg/l farin vil gi ca. 375 oechslegrader.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
TrondH
|
 |
« Svar #27 på: fre 29 jan 2010, 21:03:37 » |
|
Nei  jeg har ikke funnet tabellen. Trippelen står til modning her i puben min  9,7 % 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Livet er for kort for lorteøl
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
|
 |
« Svar #28 på: lør 30 jan 2010, 07:23:09 » |
|
de fleste hjmmebryggbøker har lister (ikke nødvendigvis i tabell-format) over hvor mansge oechslegrader diverse ingredienser tilfører.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #29 på: søn 31 jan 2010, 13:03:59 » |
|
Tanken bak å tilsette sukkeret etter gjæringen har pågått en stund, er at gjæren ikke skal få "sukkersjokk". Hvis gjær får tilgang på for store mengder enkle sukkerarter, kan det svekke dens evne til å ta opp og bryte ned maltose.
1 liter starter er muligens noe lite (avhengig av hvor fersk gjæren i utgangspunktet var, og hvor stor tilgang på oksygen gjæren hadde mens starteren ble laget) men siden stamvørterstyrken var svakere når gjæren ble tilsatt (siden sukkeret først ble tilsatt etter fire dager), blir behovet for gjær litt redusert.
skulle denne tankelse og matte være riktig?: brygger f.e. et Duvelaktig øl med 75% pilsnermalt/ris og 25% sukker og vil tilsette sukker i etterkant (fordi jeg har f.e. ikke tilgang til nok gjærceller) OG1074, 20 liter vørter til gjæring, ønsket FG1007 20 liter med OG 1074. Jeg 'tar ut' 1500 g sukkeret og da blir det 20 liter vørter med OG 1044. GU (eller GP?) blir 20x44=880. Men 1500 g sukker må løses opp i f.e. 3 liter vann så jeg vil ha 17 liter vørter og da skal vørteren ha samme 880 GU. Det betyr at OG i 17 liter vørter må være 1052.(880:17=51,67) Gjær kan formere seg og sukkeret blir tilsatt etter 4 dager hovedgjæring. EDIT: jeg mener at 1500 g sukker plus vann skal bli 3 liter i volum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|