Tanken bak å tilsette sukkeret etter gjæringen har pågått en stund, er at gjæren ikke skal få "sukkersjokk". Hvis gjær får tilgang på for store mengder enkle sukkerarter, kan det svekke dens evne til å ta opp og bryte ned maltose.
1 liter starter er muligens noe lite (avhengig av hvor fersk gjæren i utgangspunktet var, og hvor stor tilgang på oksygen gjæren hadde mens starteren ble laget) men siden stamvørterstyrken var svakere når gjæren ble tilsatt (siden sukkeret først ble tilsatt etter fire dager), blir behovet for gjær litt redusert.
skulle denne tankelse og matte være riktig?:
brygger f.e. et Duvelaktig øl med 75% pilsnermalt/ris og 25% sukker og vil tilsette sukker i etterkant (fordi jeg har f.e. ikke tilgang til nok gjærceller)
OG1074, 20 liter vørter til gjæring, ønsket FG1007
20 liter med OG 1074. Jeg 'tar ut' 1500 g sukkeret og da blir det 20 liter vørter med OG 1044. GU (eller GP?) blir 20x44=880. Men 1500 g sukker må løses opp i f.e. 3 liter vann så jeg vil ha 17 liter vørter og da skal vørteren ha samme 880 GU. Det betyr at OG i 17 liter vørter må være 1052.(880:17=51,67) Gjær kan formere seg og sukkeret blir tilsatt etter 4 dager hovedgjæring.
EDIT: jeg mener at 1500 g sukker plus vann skal bli 3 liter i volum