Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
lør 4 feb 2012, 23:27:56

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
80167 innlegg i 7620 emner av 2943 medlemmer
Nyeste medlem: SuperRagnar
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Prisbelønte oppskrifter  |  Sterk spesialøl  |  Emne: NM 07 SS1 - Belgisk tripel - Espen Lothe 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: NM 07 SS1 - Belgisk tripel - Espen Lothe  (Lest 3428 ganger)
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Vis profil
« Svar #15 på: lør 24 okt 2009, 09:46:55 »

Du kan sikkert gjøre det, men det blir ekstra tungvint... Å dele sujjermengdene i flere porsjoner, er lurt hvis du vil oppnå et svært stort alkoholinnhold, men i ditt tilfelle er det nok unødvendig.

Kjenner ikke konkrete eksempler på bryggerier som gjør dette.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Huub
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #16 på: lør 24 okt 2009, 16:04:37 »

satser på at det blir 10 % + (brygger eget oppskrift og ikke tripel fra Espen men den var til inspirasjon)

siste spmål angående dette: skal jeg gi med litt ekstra gjærnæring også?
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Vis profil
« Svar #17 på: lør 24 okt 2009, 16:53:42 »

Med såpass lite sukker er det ingen vits i å dele tilsetningen opp. Du skal heller ikke trenge noe ekstra gjærnæring.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Huub
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #18 på: lør 24 okt 2009, 19:32:24 »

Med såpass lite sukker er det ingen vits i å dele tilsetningen opp. Du skal heller ikke trenge noe ekstra gjærnæring.

beklager, men jeg mente 10 % vol. alkohol
sukkeret er ca 20 % i vørteren

Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Vis profil
« Svar #19 på: lør 24 okt 2009, 20:02:48 »

Tror fortsatt ikke det er noe poeng å dele det opp. Om du ønsker å oppnå over 12-13 %, tror jeg det kan begynne å være noe å tjene på det.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
TrondH
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Grimstad

Fjære Bryggerhus

Vis profil WWW
« Svar #20 på: lør 31 okt 2009, 15:03:14 »

Er det noen som kan hjelpe meg med tabellen som Espen Lothe referer til?
Loggført

Livet er for kort for lorteøl
aagebe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rælingen

Vis profil
« Svar #21 på: lør 14 nov 2009, 17:49:18 »

Er det noen grunn til ta det blir brukt sukker som tilsetting under gjæringa i stedet for f.eks. spraymalt?
Skulle tro at maltsukker er lettere tilgjengelig? Byr meg litt i mot å tilsette sukker i brygget, det får meg til å tenke på de første bryggene mine......
Loggført
Huub
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #22 på: lør 14 nov 2009, 19:34:38 »

Sukkertilsetting gir til slut lavere FG. Tripel skal være tørr og inneholde reletivt høy % alc.

I Belgia var det ikke Reinheitsgebot som var dominerende som i Tyskland (tull hvis du spør meg). Derfor kunne bryggerier være så kreativ som muglig med krydder, frukt og sukker i øl. Flott land, flott øl  skitbra
Loggført
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #23 på: søn 15 nov 2009, 03:29:48 »

Sukker har fått ett ufortjent dårlig rykte på seg.
Det er absolutt verdt å bruke hvist grunnen er smaken og resultetet, å ikke høy % for en billig penge.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Vis profil
« Svar #24 på: søn 15 nov 2009, 12:20:56 »

Er det noen grunn til ta det blir brukt sukker som tilsetting under gjæringa i stedet for f.eks. spraymalt?
Skulle tro at maltsukker er lettere tilgjengelig? Byr meg litt i mot å tilsette sukker i brygget, det får meg til å tenke på de første bryggene mine......

Spraymalten inneholder ikke bare maltose, men også ganske mye dekstriner, maltotriose osv. Det gir derfor ikke så god utgjæring som sukker. Enkelte øltyper KREVER sukker, for ikke å bli for søtlige. Steinarja og Huub har rett, sukker har et ufortjent dårlig rykte. Det kommer bare an på hvordan man bruker det.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Huub
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #25 på: fre 29 jan 2010, 19:48:41 »

Er det noen som kan hjelpe meg med tabellen som Espen Lothe referer til?

Hei Trond,

Har du funnet tabellen??
Ble det en god tripel? Jeg ser på din hjemmeside at du brygget denne  biersmile
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Vis profil
« Svar #26 på: fre 29 jan 2010, 20:17:06 »

1 kg/l farin vil gi ca. 375 oechslegrader.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
TrondH
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Grimstad

Fjære Bryggerhus

Vis profil WWW
« Svar #27 på: fre 29 jan 2010, 21:03:37 »

Nei eek! jeg har ikke funnet tabellen. Trippelen står til modning her  i puben min Wink 9,7 % bank2
Loggført

Livet er for kort for lorteøl
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Vis profil
« Svar #28 på: lør 30 jan 2010, 07:23:09 »

de fleste hjmmebryggbøker har lister (ikke nødvendigvis i tabell-format) over hvor mansge oechslegrader diverse ingredienser tilfører.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Huub
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #29 på: søn 31 jan 2010, 13:03:59 »

Tanken bak å tilsette sukkeret etter gjæringen har pågått en stund, er at gjæren ikke skal få "sukkersjokk". Hvis gjær får tilgang på for store mengder enkle sukkerarter, kan det svekke dens evne til å ta opp og bryte ned maltose.

1 liter starter er muligens noe lite (avhengig av hvor fersk gjæren i utgangspunktet var, og hvor stor tilgang på oksygen gjæren hadde mens starteren ble laget) men siden stamvørterstyrken var svakere når gjæren ble tilsatt (siden sukkeret først ble tilsatt etter fire dager), blir behovet for gjær litt redusert.
skulle denne tankelse og matte være riktig?:
brygger f.e. et Duvelaktig øl med 75% pilsnermalt/ris og 25% sukker og vil tilsette sukker i etterkant (fordi jeg har f.e. ikke tilgang til nok gjærceller)
OG1074, 20 liter vørter til gjæring, ønsket FG1007

20 liter med OG 1074. Jeg 'tar ut' 1500 g  sukkeret og da blir det 20 liter vørter med OG 1044. GU (eller GP?) blir 20x44=880. Men 1500 g sukker må løses opp i f.e. 3 liter vann så jeg vil ha 17 liter vørter og da skal vørteren ha samme 880 GU. Det betyr at OG i 17 liter vørter må være 1052.(880:17=51,67) Gjær kan formere seg og sukkeret blir tilsatt etter 4 dager hovedgjæring.

EDIT:  jeg mener at 1500 g sukker plus vann skal bli 3 liter i volum
Loggført
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Prisbelønte oppskrifter  |  Sterk spesialøl  |  Emne: NM 07 SS1 - Belgisk tripel - Espen Lothe « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!