Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 8 feb 2012, 23:04:33

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
80742 innlegg i 7673 emner av 2969 medlemmer
Nyeste medlem: Jan Helge
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: Gjærvasking 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Gjærvasking  (Lest 2742 ganger)
Erik1984
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Vis profil
« Svar #15 på: man 30 aug 2010, 11:01:25 »

Det er nok ikke klordioksid, men klorat som er saltet av denne gassen også er det et reduksjonsmiddel i tabletten som lager gassen... Uansett er det ikke så viktig i diskusjonen Smiley

Det stemmer.

Sitat
Jeg tror fortsatt at denne metoden er en dårlig idé siden den ikke på noen måte er selektiv for gjæren og den eneste grunnen til at gjæra overlever er at det er veldig mye av den i forhold til bakterier/villgjær og en slik behandling vil uansett stresse/svekke gjæren.

Etter alt å dømme er det du sier her feil. Det finnes litt litteratur om klordioksid og gjær, den enklest tilgjengelige er et forsøk fra Birko (som vel å merke selger klordioksid-prudukter for dette bruksområdet). Linken på websidene deres er ei død lenke, men du kan laste ned artikkelen fra ProBrewer:
http://www.probrewer.com/vbulletin/attachment.php?attachmentid=3437&d=1240792778

Kort oppsummering av resultatene:
Vasking med vann påvirker hverken gjærcellene eller bakterieinnholdet.
Syrevasking dreper ca 5-15% av gjærcellene og reduserer bakterieinnholdet ca 97% av laktobasiller.
Klordioksid dreper tilnærmet alle bakterier og påvirket ikke gjærcellene målbart

Kombinert med at syrevasking er plundrete å gjennomføre riktig, så synes jeg vasking med klordioksid er et enkelt og greit alternativ, vel å merke som et ekstra nivå med sikkerhet mot infeksjoner.

Hei!

Det ser ut som om ClO2 er snill mot gjær siden de får en økning på ca 50-100% villgjær i blandingene sine i løpet av testen. De forklarer heller ikke hvordan de måler yeast viability i testen, de sier bare "...without decreasing the viability of the yeast" og dette er bare en påstand slik det står her. Selv om det er grunn til å tro på den siden de ikke senker andelen villgjær.

Det hadde vært interessant å få backet opp denne påstanden fordi hvis det fungerer slik de sier vil dette være tett på den beste måten å vaske gjær på, men hvorfor bruker ikke hele verden dette da?
Loggført
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #16 på: man 30 aug 2010, 18:03:14 »

RDWHAHB
Loggført

And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
magnumhansen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestfossen

Vis profil
« Svar #17 på: tir 31 aug 2010, 20:36:06 »

Det er rimelig godt med dokumentasjon på bruk av klordioksyd både til gjærvasking og desinfeksjon hos yrkesbryggere.
Jeg gjorde en test i dag med slurry fra W34.Den ble tilsatt 1ml 2% Cl02 ( Oxine)  oppløsning pr liter som gir 20 ppm som iflg
leverandøren anbefales på tynn slurry ( 900 mill/ml) Bildet er tatt etter fem timer og viser kun en død celle, noe som ikke
er non økning fra da jeg telte før tilsetning. W34  gjærer så jeg kan stille klokka etter den hos meg så jeg vil fort se om  viabiliteten er den samme.
Hvis gustavf er villig til å donere ei pille kan jeg måle hvor mange ppm den gir. Det er veldig enkelt å bruke Oxine, men
hvis pilla gir tilnærmet riktig ppm er det jo mye enklere for de fleste.
Loggført

I nøden spiser fanden fluer - og drikker fabrikkpils....
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #18 på: tir 31 aug 2010, 21:48:23 »

I følge FAQen til Potable Aqua, skal den gi 4 ppm, men jeg kan sende deg ei pille, så kan du kikke på den.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
magnumhansen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestfossen

Vis profil
« Svar #19 på: tor 2 sep 2010, 17:01:14 »

Gjæren som ble desinfisert med Oxine putrer og gjærer like bra som den
gjorde på forrige føring. Gustavf har et godt poeng her og jeg kommer til
å bruke Oxine på slurry hver gang fremtidig selv om jeg ser på den i
mikroskopet også. Jeg er ikke sikker på at jeg ser alle de små basilluskene ved
400x forstørring. Oxine  som er 2% Klordioksydløsning koster 200 kr literen så en brukerdose til en liter slurry koster
20 øre og det er bare å blande inn uten aktivering. Men minstekvanta er 2,5 liter så det blir vel litt i meste laget hvis man ikke
skal bruke det til desinfeksjon av bryggeutstyret i tillegg.  Jeg vet ikke hvor mange som er interessert i dette,
hvis det bare er non få kan de få litt av meg. Hvis det er mange så kanskje det er en oppgave for styret eller en som har litt bedre tid enn meg
å kjøpe inn og fordele.
Jeg ville også brukt det på gjærpakker som har gått over tiden, se egen tråd.
Loggført

Torga
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan. Saltdal, Nord Norge :D

Vis profil
« Svar #20 på: tor 2 sep 2010, 17:25:27 »

2.5 liter var litt vell mye, men om det er mulig å dele dette i mindre kvanta, så er det veldig interessant. Vi bruker mye gjær om igjen, og har tidligere prøvd å bruke sterkrens. men har forstått at det ikke er optimalt å bruke syre på gjæren.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Vis profil
« Svar #21 på: tor 2 sep 2010, 18:30:03 »

Er det også dokumentert at man ikke vil få problemer med klorofenoler i ølet ved bruk av klordioksyd?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #22 på: tor 2 sep 2010, 18:37:43 »

Er det også dokumentert at man ikke vil få problemer med klorofenoler i ølet ved bruk av klordioksyd?

Så vidt jeg klarte å finne med litt googling så brukes klordioksid til å bryte ned fenoler.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Øystein L
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Svelvik

Brygger'n på Nøsterud

Vis profil WWW
« Svar #23 på: tir 7 sep 2010, 16:25:12 »

Er det noen som vet hvor man får kjøpt Oxine ?
Loggført

Hvis ikke ØL eller DAMER er svaret, er spørsmålet uinteressant !
magnumhansen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestfossen

Vis profil
« Svar #24 på: tir 7 sep 2010, 21:27:53 »

www.termek.no
Loggført

MagnuS
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nydalen, Oslo

Vis profil
« Svar #25 på: fre 31 des 2010, 02:01:33 »

Vil bare takke gustavf for en informativ video! Så den først nå...
Video er veldig lærerikt og forklarer ting på en enkel og underholdene måte.

OPPFORDRER ALLE BRYGGERE TIL Å LEGGE UT VIDEO OM ULIKE TEMA INNEN BRYGGING I like!
Loggført
Lars B.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #26 på: tir 26 apr 2011, 18:20:35 »

En uke etter jeg satt min wlp007 i kjølen har det dannet seg ett tynt hvitt lag oppå resten av innholdet  som er mer brunt. Har vasket et par ganger med vann. Hva er det egentlig som er gjæren her? trodde først de store mengdene med brunt var gjær, men etter å ha lest noen forum, så virker det som om det tynne hvite er det som er gjæren?
Loggført
Logaren
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Åna-Sira

Vis profil
« Svar #27 på: søn 22 mai 2011, 13:22:49 »

Dette synes jeg var en veldig god innføring i emnet. Bra jobbet av trådstarter!
Loggført

"The easiest way to spot a wanker in a pub is to look around and find who’s drinking a Corona with a slice of lemon in the neck." –- Warwick Frank
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #28 på: søn 22 mai 2011, 14:31:00 »

Takk for det.
Loggført

Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: Gjærvasking « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!