Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 8 feb 2012, 12:55:09

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
80644 innlegg i 7664 emner av 2964 medlemmer
Nyeste medlem: knutur05
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: Nå er jeg ferdig og jeg har brygget ca 500 liter øl. 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2] 3  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Nå er jeg ferdig og jeg har brygget ca 500 liter øl.  (Lest 3699 ganger)
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #15 på: man 24 mai 2010, 23:32:20 »

Vel overstått! Hvordan gjør du det med kjøling og gjær til slike mengder? Tørrgjær?
Loggført
Ramsvatn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rykene

Vis profil
« Svar #16 på: tir 25 mai 2010, 00:01:16 »

Vel overstått! Hvordan gjør du det med kjøling og gjær til slike mengder? Tørrgjær?

Jeg fordeler det i 60liters dunker som jeg har kjøpt på felleskjøpet. Denne gangen har jeg satt dunkene inne i bryggerrommet mitt og bruker en ut200 til temp.styring.

Når jeg brygger lager så gjærer jeg det i kjøleskap. Jeg har 2 stk vanlige bruskjøleskap.

Når det gjelder gjær så får jeg det fra et bryggeri like i nærheten av der jeg bor ;-)

Tørrgjær har jeg aldri testa.
Loggført

Selvgjort er velgjort :-)
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #17 på: tir 25 mai 2010, 00:21:23 »

Jeg fordeler det i 60liters dunker som jeg har kjøpt på felleskjøpet. Denne gangen har jeg satt dunkene inne i bryggerrommet mitt og bruker en ut200 til temp.styring.

Når jeg brygger lager så gjærer jeg det i kjøleskap. Jeg har 2 stk vanlige bruskjøleskap.

Når det gjelder gjær så får jeg det fra et bryggeri like i nærheten av der jeg bor ;-)

Høres veldig greit ut å få tak i nok fersk gjær til slike mengder som du trenger, ja. Smiley

Hvordan gjør du det med belufting av vørteren?

Har vært med og brygget 200-230 liter noen ganger, og da blir det endel ting i forbindelse med gjæringa som ikke er like lett å utføre og kontrollere som på 25-50 liters brygg, synes jeg. F.eks riktig mengde frisk gjær, temperaturstyring og belufting.
Loggført
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #18 på: tir 25 mai 2010, 10:35:23 »

Øh, hvordan ble emnet i forrige post endret fra 500 til 1000 liter?

Jeg synes det er bare forvirrende når det endres på emnetitler på forumet, så jeg har ikke tuklet med den..
Loggført
Ramsvatn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rykene

Vis profil
« Svar #19 på: tir 25 mai 2010, 18:31:50 »

Jeg synes det er bare forvirrende når det endres på emnetitler på forumet, så jeg har ikke tuklet med den..

Beklager det var jeg tukla med den. Den stod på 1000 liter i ca 5 min.
Loggført

Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #20 på: tir 25 mai 2010, 19:22:53 »

Beklager det var jeg tukla med den. Den stod på 1000 liter i ca 5 min.

Den er gut!  Grin
Loggført
Ramsvatn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rykene

Vis profil
« Svar #21 på: tir 27 jul 2010, 15:18:17 »

Her er det noen ekstra bilder av bryggerutstyret.
Loggført

Ramsvatn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rykene

Vis profil
« Svar #22 på: tir 27 jul 2010, 15:45:58 »

Her er noen bilder av meskekaret.
Loggført

Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #23 på: tir 27 jul 2010, 21:19:18 »

Hva har du slisset silbunnen med, og hvor store slisser, kommer det mye malt igjennom ?
Loggført

S. Oddvar Demmo
Ramsvatn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rykene

Vis profil
« Svar #24 på: ons 28 jul 2010, 15:34:47 »

Hva har du slisset silbunnen med, og hvor store slisser, kommer det mye malt igjennom ?

Jeg brukte en liten vinkelkutter med 1mm kappskive for rustfritt.

Det kommer ikke noe malt igjennom.  Har heller ikke problemer med at det tetter seg i slissene.
Loggført

espen.talset
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltrød-Arendal

Vis profil
« Svar #25 på: tor 29 jul 2010, 10:29:54 »

Høres veldig greit ut å få tak i nok fersk gjær til slike mengder som du trenger, ja. Smiley

Hvordan gjør du det med belufting av vørteren?

Har vært med og brygget 200-230 liter noen ganger, og da blir det endel ting i forbindelse med gjæringa som ikke er like lett å utføre og kontrollere som på 25-50 liters brygg, synes jeg. F.eks riktig mengde frisk gjær, temperaturstyring og belufting.

Er det Nøgne du får gjær med? eller Ændals-bryggeri. (jeg prøver desperat å si noe på dialekt her nede, men de innfødte bare ler av meg)
Loggført

I Find Your Lack of FAITH Disturbing!
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Praha 2007

Vis profil
« Svar #26 på: fre 30 jul 2010, 12:35:58 »

Det kommer ikke noe malt igjennom.  Har heller ikke problemer med at det tetter seg i slissene.

Har du mere data på denne skiven, og hvor den kjøpes ?
Loggført

S. Oddvar Demmo
Ramsvatn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rykene

Vis profil
« Svar #27 på: fre 30 jul 2010, 14:01:24 »

Jeg gikk bare innom nermeste jernvarehandel og spurte etter kappeskive for rustfritt.

Du kan også bare søke etter Kappeskive for rustfritt på internett.

Burde ikke være noe problem å skaffe det.
Loggført

FrodeNor
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fredrikstad

Vis profil
« Svar #28 på: lør 31 jul 2010, 16:45:25 »

Det kommer ikke noe malt igjennom.  Har heller ikke problemer med at det tetter seg i slissene.

Har du mere data på denne skiven, og hvor den kjøpes ?

Clas Ohlson har denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134106060
Loggført

As I near the end of mine pint, it is my obligation to get another one.
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Praha 2007

Vis profil
« Svar #29 på: lør 31 jul 2010, 17:15:02 »

Det var skivetypen jeg var opptatt av, nå er det banket inn og vi har jernia, BT men ikke CO, finner vel den hos en av dem.
Takk
Loggført

S. Oddvar Demmo
Sider: 1 [2] 3  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: Nå er jeg ferdig og jeg har brygget ca 500 liter øl. « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!