|
Riis'en
|
 |
« Svar #105 på: tor 11 mar 2010, 21:41:20 » |
|
Dommerne som dømmer er svært rutinerte. Maksimal trekk for utseende er 3 påeng. Mye viktigere er aroma, smak, munnfølelse og drikkbarhet som til sammen gir opp til 47 påeng.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Lieber einen Bauch vom Saufen als einen Buckel vom Arbeiten
|
|
|
|
Steinarja
|
 |
« Svar #106 på: tor 11 mar 2010, 23:58:45 » |
|
Vi har jo § 5.8 Deltagende øl skal i påmeldingsskjemaet deles inn i riktig hoved- og underklasse. Arrangøren forbeholder seg retten til å flytte ølet til en annen hoved- eller/og underklasse dersom ølet i utgangspunkt var plassert i feil klasse.
Alt øl som kommer fram i siste liten kan samles i underkategorien ANNET og gis betegnelsen "Grums-Øl". Det er vel tvilsomt om tittelen norges beste grums-øl-brygger henger særlig høyt. Neste gang skal jeg sende avgårde mitt bidrag tidligere.
Egil B.
Premiene for denne klassen er: 1.Filtreringsutsyr 2.Irish moss og isinglass 3.En pakke med papp kopper
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Beant
|
 |
« Svar #107 på: lør 13 mar 2010, 18:41:16 » |
|
Har dere fått oversikten over hvor mange bidrag det er i flaskekonkuransen samt hvordan de fordeler seg i de forskjellige klassene?
Hvordan er det med PF? Noen nye bidrag?
|
|
|
|
|
Loggført
|
APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske
|
|
|
|
Tore B.
|
 |
« Svar #108 på: lør 13 mar 2010, 22:02:51 » |
|
Jeg vil muligens delta med en Imperial Stout. Fatet er ikke helt fullt, men inneholder trolig rundt 15 liter. Jeg ser an til fredag, når jeg er tilbake fra en lengre reise (til Amman, hvor det neppe er godt øl å få tak i...).
|
|
|
|
|
Loggført
|
I tappekranene: Pilsner, IPA, Bayer, Brown ale
|
|
|
|
Riis'en
|
 |
« Svar #109 på: lør 13 mar 2010, 22:10:49 » |
|
139 godkjente bidrag i flaskekonkuransen  Håper på over 30 bidrag i PF Ikke noe stress om det er 15 liter i fatet ditt..  Ta det med!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
mojo
|
 |
« Svar #110 på: søn 14 mar 2010, 08:38:38 » |
|
Mulig jeg får snekra sammen et bidrag i PF. Skal prøve meg på en "blend" av 3 rester i dag. Tre knapt så gode øl i blanding må bli bra..
Er påmeldingsfristen for PF forlenga?
Ellers har jeg 50 liter English bitter som ble satt til gjæring tirsdag 9. mars. Hvis jeg tvangskarbonerer den kvelden før NM rekker den kanskje å smake godt..?
For andre kreative sjeler med veldedighet i sinne: Almindelig Tomtebrygg tar 1 uke. Tøm oppi 2.5 liter vodka, og det gir ca 5 %. Det blei dyrt øl..
|
|
|
|
|
Loggført
|
Øloteket for tida: ~ Julemjød til gjæring ~ English ordinary bitter på fat ~ English Pale Ale på fat ~ Resteflasker av diverse go'saker ~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #111 på: søn 14 mar 2010, 12:14:51 » |
|
Fristen til PF er egentlig helt frem til NM2010, så det går fortsatt an å melde på  Det blir også i år en gjenfordeling (eller heller en underfordeling) av øl i flaskekonkurransen i og med at det kom inn veldig mye øl. Det er Joakim som har oversikten her.
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer." Arnold Schwarzenegger
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #112 på: søn 14 mar 2010, 18:18:53 » |
|
får vi vite i løpet av uka vilken øl skal delta på finaledagen?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #113 på: søn 14 mar 2010, 18:24:34 » |
|
får vi vite i løpet av uka vilken øl skal delta på finaledagen?
Hei Huub, Nei, det er hemmelig hvem som kommer videre til finalen, for å øke spenningen.  De som er til stedet under NM vil få vite hvem som har vunnet 1., 2., og 3. plass i underkategoriene, samt hvem som blir årets hjemmebrygger. Og de som ikke er der vil kunne finne disse opplysningene dagen etter på nettsiden, når Gahr og jeg frenetisk legger all info i tabeller og ut på nettsiden til Norbrygg.  Senere vil vi legge ut poengsummene og plasseringen til de som ikke har kommet til finalen, og enda senere vil vi få skannet inn dommerskjemaene og legge ut disse også. Dette kan ta litt tid, da det er snakk om over 400 skjemaer (!).
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer." Arnold Schwarzenegger
|
|
|
|
Shea-Arne
|
 |
« Svar #114 på: man 15 mar 2010, 19:32:52 » |
|
Hvis man ikke har kommet til finalen osv, må man vente til dommerskjemaene blir skannet før man får se hvordan ølen sin gikk? Med andre ord... må alle være like tålmodige før de får se beskrivelsen av øl(ene) sine når de blir lagt ut, eller blir de også kanskje sendt i epost tidligere til hver enkelt? Eller blir det for mye arbeid?
|
|
|
|
|
Loggført
|
And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter? - The Dèjeune
|
|
|
|
Riis'en
|
 |
« Svar #115 på: man 15 mar 2010, 20:20:51 » |
|
Resultatet, alså påengsummen blir annonsert asap etter NM kvelden. Komentarer osv. kommer en stund etterpå siden det er en enorm jobb å scanne alle skjemaene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Steinarja
|
 |
« Svar #116 på: ons 17 mar 2010, 00:26:43 » |
|
Hvordan ligger dere annmed PFøl? Må jo bare hinte litt frampå og lokke så mange som mulig til å delta, som nevnt over er det ikke forsent før det er over. Selv stiller jeg med to øl i PF (ca.9l av hver, har med to små Corneliusfat. Var ikke noe problem å stille med mindre volum en det står nevnt med tanke på frakt.) å tar de med på fly fra Andenes, så alle har mulighet selv om de ikke bor midt i Oslo gryta.  Litt ekstra i overvekt er vell verdt dette arangemanget, kan jo muligens bli lønnsomt hvist man vinner også 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
gustavf
|
 |
« Svar #117 på: ons 17 mar 2010, 09:36:49 » |
|
Mulig jeg har oversett noe, men ligger det innkalling eller annen informasjon om årsmøtet som er før NM noe sted?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
|
|
|
|
mojo
|
 |
« Svar #118 på: ons 17 mar 2010, 10:04:10 » |
|
Mulig jeg har oversett noe, men ligger det innkalling eller annen informasjon om årsmøtet som er før NM noe sted?
Den skulle nok vært her
|
|
|
|
|
Loggført
|
Øloteket for tida: ~ Julemjød til gjæring ~ English ordinary bitter på fat ~ English Pale Ale på fat ~ Resteflasker av diverse go'saker ~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
|
|
|
Webmaster
Administrator
Utlogget
|
 |
« Svar #119 på: ons 17 mar 2010, 10:55:20 » |
|
Nå finner man innkallingen til GF 2010 her.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|