Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 8 feb 2012, 11:58:04

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
80636 innlegg i 7664 emner av 2964 medlemmer
Nyeste medlem: knutur05
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  NM i hjemmebrygging  |  Emne: NM 2010 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 ... 12 13 [14] 15 16 Skriv ut
Skrevet av Emne: NM 2010  (Lest 10723 ganger)
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #195 på: tor 25 mar 2010, 02:12:42 »

Da blir det jo enda en god grunn til å stille skitbra
Loggført
Brede
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ålesund

Vis profil
« Svar #196 på: tor 25 mar 2010, 08:25:34 »

Skikkelig glass slik som i Danmark er konge, fikk prøve de i Esbjerg i høst på messe og fungerte supert. Og så er det jo en liten samleverdi i disse I like!
Loggført

Kokkens Nanobryggeri
På flasker:
#14 Jule IPA
#13 American stout
#11 Kokkens Humlehode IPA
#6 Kokkens Mild
#5 Kokkens Sorte Gull 12,6% (Imperial Stout)
"Ingen ting er umulig, det umulige tar litt lengre tid"
Yngwie
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #197 på: tor 25 mar 2010, 14:46:54 »

Skikkelig glass slik som i Danmark er konge, fikk prøve de i Esbjerg i høst på messe og fungerte supert. Og så er det jo en liten samleverdi i disse I like!

De danske er litt for små. Fram til 2007 eller 2008 brukte de noen som er et hakk større, det gir mye bedre plass til aromaen. Formen er imidlertid helt knall, og bruker ofte den gamle typen når jeg har ølsmakinger hjemme.
Loggført
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #198 på: tor 25 mar 2010, 18:31:56 »

Enda en ny link som kan legges ut:

http://www.an.no/nyheter/article5037438.ece

Takk! Jeg fant enda en i samme sleng. Det har vært god dekning av mesterskapet i mediene i år. Artig at alle blir 'norgesmester' i avisenes syn, de liker nok å bruke de største ord de såvidt får bruke. Grin Uansett så er det positivt for hobbyen og jeg vil gjerne rette en stor takk til alle vinnere og andre hjemmebryggere som stiller for mediene!

Også jeg ble 'norgesmester'  Wink i følge lokalavisa Vigga. Fikk et helt blad med fine bilder og bra reklame for hjemmebrygging og spesial øl i generelt  biersmile
Loggført
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #199 på: fre 26 mar 2010, 12:55:26 »

Er oppskrifta på Internation Pale Ale (andreplass i ublikums favoritt) tilgjengelig noe sted?
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Vis profil
« Svar #200 på: fre 26 mar 2010, 13:01:59 »

Alle vinneroppskriftene vil bli lagt ut etterhvert, men vi ber om forståelse for at disse tingene kan ta litt tid. De vil komme som regulære forumposter, og kan finnesi underforumet for vinneroppskrifter.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Per G
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #201 på: man 5 apr 2010, 18:32:39 »

Jeg brukte litt tid på å se på domerskjemaene på øllet jeg hadde sent inn i dag. Kjekt å få se dei og få sett om andre som har greie på det er enig i det jeg syns om øllet jeg har laget.

En ting jeg la merke til var at poengsummen jeg fikk i resultatlisten var lavere enn den laveste poengsummen på dommerskjemaene fra finalen. Dersom jeg ikke har misforstått noe så ser det ut til at poengene på LL010 som er mitt og står på 3 plass i lys lager, og LL004 som fikk 2 plass er forbyttet.
 Jaha..
Loggført

"I don't know why we do all this crazy stuff. But it sure is fun..."
Chris Muller
Per G
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #202 på: man 5 apr 2010, 21:21:56 »

Fra dommerskjema finale LL004 (33+31+30)/3=31.33 LL010 (35+33+32)/3=33.33
Fra resultatliste LL004 33.33 og LL010 31.33
Loggført

"I don't know why we do all this crazy stuff. But it sure is fun..."
Chris Muller
bidland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #203 på: tor 20 mai 2010, 13:07:20 »

Hei Janh,
Jeg ser det ble brygging av Two Captains Double IPA i går.
http://www.venneravno.com/forum4/viewtopic.php?f=2&t=774&start=120#p16217

Hadde vært interessant å høre om dine erfaringer fra bryggedagen!

Loggført
Yngwie
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #204 på: tor 20 mai 2010, 13:10:11 »

Hei Janh,
Jeg ser det ble brygging av Two Captains Double IPA i går.
http://www.venneravno.com/forum4/viewtopic.php?f=2&t=774&start=120#p16217

Hadde vært interessant å høre om dine erfaringer fra bryggedagen!

Det luktet ihvertfall veldig godt i bryggeriet når jeg var innom, ganske så mye mer humle i lufta enn det var under brown ale-bryggingen jeg overvar på mandag :-)
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #205 på: tor 20 mai 2010, 13:26:38 »

haha, kan tenke meg at det har gått veeeldig mye humle i dette brygget. Janh brukte jo 25 g humle per liter ferdig øl. Nå vet jeg ikke hvor stort dette brygget ble hos NØ, men det har nok gått med noen humlegårder, tenker jeg meg. Smiley

Artig nytt navn på brygget også!
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
bidland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #206 på: tor 20 mai 2010, 15:30:16 »

Hører rykter om alvorlige mengder med humle i #500 også, så det blir vel gode muligheter for å handlet noen heftige humlebomber til høsten!

Jeg fikk smake en liten slurk av vinnerbrygget til Janh etter bedømmingen på NM, og jeg synes det var fantastisk godt!
Fant oppskriften på forumet her og har nå brygget den selv.
Farlig godt :-)
Loggført
Yngwie
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #207 på: fre 21 mai 2010, 18:04:05 »

Godt med humle i #500 også ja Grin. Herlig aroma, men ikke så mye bitterhet som man kunne tro. Spennende å se hvordan det blir når det er ferdig flasket og fatet.
Loggført
janh
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skien

Pilotbrewer

Vis profil
« Svar #208 på: man 24 mai 2010, 11:06:20 »

Det stemmer, det ble endelig brygging. Det er ikke så lett å koordinere 2 Captains som også har mye annet å gjøre. Det er også mye å gjøre på gården disse dager, må prioritere at dyrene kommer på beite. Det er mye gjerde å etterse etter vinteren og jeg må også på jobb. Jeg kan anbefale Teppanyaki i Peking!
   Tusen takk til Nøgne Ø. Det var en uforglemmelig dag. Utrolig hyggelige folk og en herlig lunch. Vi finpusset oppskriften, tilpasset den til anlegg og varelager. Jeg brukte litt Muscovadosukker, nå brukte vi bare demererasukker og jeg hadde både Carahell og T Fawcet Caramalt, nå ble det bare Caramalt. Jeg ble forespeilet ca 3000 liter med max maltmengde.
Jeg fikk gleden av å lempe maltsekker til knusingen, men det er jo en vanlig aktivitet for en bonde(å lempe sekker).
Vi (dvs Toa) mesket i 90 minutter på 62 grader, så overførte vi alt til lautertun. Nå har jeg også sett flysparge i praksis. Vørten ble overført til kokekar og vi stoppet ved ønsket OG. Jeg må ha en positiv innvirkning på anlegget for det ble nesten 5000 liter før kok. Jeg hadde sett for meg å spa ut mesken med spade, men det gikk heldigvis automatisk. Godt å se jordbruksutstyr brukt fornuftig! Kornskruer både til mølle og lautertun.
Vi kokte opp og tilsatte 10 kg Columbus i 90 minutter. 3,1 kg i 45 minutter og 4 kg Simcoe i 30. Alt ble overført til Whirlpool og vi dumpet 4kg Centennial og 10 kg Simcoe i karet.
Det skal tørrhumles i 2 omganger. 4 kg hver(=12 kg totalt) Columbus, Centennial og Simcoe. Totalt 12-14 dager. Etter 7-9 dager, 5 dager igjen tilsettes 1 kgx3(=3 kg totalt) av de samme 3 sortene. Totalt 57 kg humle. Og vi fikk hele 4700 liter etter koking! My biggest batch ever!!
Det har gått MYE humle på NØ i det siste. 2 DIPA’er, og to ”vanlige” IPA’e til gjæring. Jeg fikk smake på den andre DIPA’en, Batch #500 fra tanken. Den likte jeg.
Jeg fikk SMS fra Kjetil lørdag. Da hadde den kommet ned til 1015. Det blir vel tapping i begynnelsen av juni. Når og hvor den kommer i salg vet jeg ikke nå.
   Det var en stooor opplevelse. Og veldig interessant og lærerikt for en Speidel-brygger å se ”hvordan det virkelig skal gjøres. Jeg er veldig ydmyk og takknemmelig for at jeg har fått være med på dette. Anbefales!
Jeg er spent på etiketten. Jeg har sett utkastet til Tor Jessen. Det var noe annet enn jeg hadde forestilt meg, men jeg synes den ble bra og understreker dobbeltheten med DIPA/2 Captains.

janh

PS. Kjetil ringte akkurat. Den hadde gjæret ned til 1010, noe som er usedvanlig lavt på NØ.
Han ville vite tørrhumlingsplanen.

Loggført

Jan H Fjeld
Gårdsbrygg

Any landing you can walk away from is a good one.
Beant
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan, Nordland

Vis profil
« Svar #209 på: man 24 mai 2010, 14:05:11 »

Kjempespennende, Jahn  skitbra

Hva ble OG? Ble det brukt samme gjær som du brukte?

Gleder meg til å smake denne når den kommer i handel  biersmile
Loggført

APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske godt øl
Sider: 1 ... 12 13 [14] 15 16 Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  NM i hjemmebrygging  |  Emne: NM 2010 « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!