Forside
Om Norbrygg
FORUM
Nyheter
Artikler
Konkurranser
Bli medlem
Linker
Lokallag
Søk
Webshop
Kontaktinfo
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
tir 7 feb 2012, 16:39:27
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
80562
innlegg i
7657
emner av
2961
medlemmer
Nyeste medlem:
stefan1989
Norbrygg
|
Norbrygg og generelt
|
Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter
|
NM i hjemmebrygging
| Emne:
NM2010: dagen derpå
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
« forrige
neste »
Sider:
1
...
4
5
[
6
]
7
Alle
Skrevet av
Emne: NM2010: dagen derpå (Lest 3486 ganger)
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
Sv: NM2010: dagen derpå
«
Svar #75 på:
fre 26 mar 2010, 12:42:52 »
Det Gahr sier. Skjemaene fra forbedømmingen ligger i stuen hos meg og bunken måler 8 cm i høyden. Disse legges i rekkefølge, skannes, og legges ut på nettsiden. Og det er nettopp disse skjemaene som fungerer som tilbakemelding, til alle deltakende brygg.
Når det gjelder forskjellen i poenggivningen mellom forrundene og finalen, så er dette et tema som dukker opp hvert år. Vi har også planer om å gjøre noe med dette til neste NM.
Loggført
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #76 på:
fre 26 mar 2010, 15:45:30 »
Som et lite apropos er det en artikkel i dagens D2 (bilag til Dagens Næringsliv) om bedømming av vin, og hvor mye enkeltpersoners preferanser kan bety.
Loggført
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Bergen
Det må øl til før det er verdt å bli tørst.
«
Svar #77 på:
tir 6 apr 2010, 10:57:46 »
Har med interesse lest denne diskusjonen, og synes det er kjekt med det tydelige engasjementet om vises. Selv har jeg ingen andre kommentarer til den klasseinndelingen som ble gjort i år enn at jeg tror den var fornuftig i forhold til de øl som ble innlevert. Tar også av meg hatten for dommerne som iallefall gjør sitt aller beste for å få til en så rettferdig bedømming som de klarer. Så skal heller vi andre leve med at en annen dommer hadde flyttet vårt øl opp et par plasser. - eller ned?
Systemet med forhåndbedømming og de tre beste videre til en finale bør vi også beholde. Å ta med alle over en viss poengsum synes jeg blir vanskelig såleng vi opererer med forskjellige dommere, som sikkert ikke er "kalibrerte" opp mot hverandre. Av samme grunn vil jeg foreslå at Norgesmesteren ikke kåres på grunnlag av høyeste poengsum i finalen(e), men at et nytt panel får smake på vinnerølene i hver klasse. Da ville det altså i år blitt en superfinale med 9 deltakere, og de behøves forsåvidt ikke rangeres nærmere enn 1. 2. og 3 plass.
Loggført
mvh Trygve
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Bergen
Det må øl til før det er verdt å bli tørst.
«
Svar #78 på:
ons 21 apr 2010, 00:20:15 »
Nå har jeg (prøvd) å lese dommerskjemaene og har en bønn til arrangøren - eller rettere sagt til dommerne:
Dere har en vanskelig jobb som dere skjøtter på beste måte! Og selv om jeg undres på noe av kommentarene og ikke alle trekker i samme retning, så er alt dette helt greitt. MEN - kan dere neste år være snille å skrive slik at flere enn apotekere skjønner hva som står på skjemaene?
Loggført
mvh Trygve
Viktste
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Stavanger
«
Svar #79 på:
ons 21 apr 2010, 00:27:22 »
+1
Eller evt. føre skjemaet inn på EDB?
Leger og Øldommere....
Loggført
I fryseboksen hjemme er det øl....
Egil B.
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Tromsø
«
Svar #80 på:
ons 21 apr 2010, 08:21:19 »
Hvis det er sånn som dere antyder,
så foreslår jeg at dere tar med skjemaet på apoteket.
Kunne vært artig å høre hva dere fikk utlevert.
Egil B.
Loggført
Yngwie
Dommerkomité
Utlogget
«
Svar #81 på:
ons 21 apr 2010, 09:08:56 »
Jeg er sikkert innehaver av en av håndskriftene du har problemer med å lese. Jeg brukte så tydelige bokstaver jeg var kar om, men det kan nok allikevel være enkelte ord som ikke er helt forståelige. Hvis det er en trøst så opplever jeg stadig at jeg ikke skjønner selv hva jeg har skrevet:-) Men, hvis det er noen av mine bedømmelser som er uforståelige, så si fra hvilke, så skal jeg lage en "oversettelse".
Loggført
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #82 på:
ons 19 mai 2010, 16:05:02 »
Det begynner å bli ei stund siden "dagen derpå", men noen tanker har modnet litt hos meg:
- Jeg foreslår at Brew Competition Online Entry (
http://www.brewcompetition.com/
) eventuelt i kombinasjon med BrewBlogger (
http://www.brewblogger.net/
) vurderes for innsamling av oppskrifter. Sistnevnte kunne uansett vært fin å ha her som ei oppskriftssamling.
- Skal man beholde amerikansk pale ale som egen klasse, mener jeg denne bør ha høyere grense for OG enn 1.060. En amerikansk IPA føles ikke som "spesialøl" selv om den kryper over 7-8%. Eventuelt at sterke spesialøl avskaffes som klasse.
- Jeg savner en form for hoveddommer eller sekretær som man kan diskutere med før innlevering for å avklare spørsmål om klasser o.l.
- Regionale delfinaler virker som en god idé. Er ikke dette gjennomførbart for 2011-konkurransen, så foreslår jeg at styret jobber mot å få det til i 2012.
Loggført
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
«
Svar #83 på:
ons 19 mai 2010, 19:14:22 »
Denne brewcompetitiongreia ser absolutt ut til å kunne tilfredsstille et stort behov hos oss! Fordelen er at vi kan hoste programmet selv og endre det etter egne behov (språk osv, litt php-mekking får jeg alltids til).
Når det gjelder bedømming og dommerkommité så er vi for tiden uten leder. Styret jobber med å få i gang noe der, men det er klart at det står eller faller med engasjement fra dommere som har mulighet til å gjøre noe utover selve bedømmingen. Meningen er at vi skal sette opp rutiner for videre bedømming, og ølklasser og -typer vil også revurderes.
Jeg vet ikke helt om det blir regionale delfinaler, altså om det blir gjørbart. Men det vi skal gjøre nå til høsten (eksperimentelt øl i Bergen og juleølkonk i Trondhjem) er ihvertfall med på å gi dommere som bor i nærheten til disse stedene til å opparbeide mer erfaring med bedømming. Å ha godt øvde dommere henger selvfølgelig også sammen med hvor mange anledninger som byr seg i form av konkurransebedømminger.
Altså, vi har mye spennende utfordringer foran oss, og jeg gleder meg til å bidra med mitt her.
Loggført
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Trondheim
Plzensky Prazdroj
«
Svar #84 på:
ons 19 mai 2010, 19:32:26 »
Sitat fra: Eduard på ons 19 mai 2010, 19:14:22
[...] Å ha godt øvde dommere henger selvfølgelig også sammen med hvor mange anledninger som byr seg i form av konkurransebedømminger.[...]
Kanskje vi må ha lokale halvårs- / kvartals- / 2. hver måneds-konk for å holde dommerne varme
Jeg slenger gjerne inn et par øl og en slant til en lokal dommer i ny og ne for å få litt god tilbakemelding
Loggført
Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #85 på:
ons 19 mai 2010, 23:14:47 »
Denne brewcompetitiongreia ser absolutt ut til å kunne tilfredsstille et stort behov hos oss! Fordelen er at vi kan hoste programmet selv og endre det etter egne behov (språk osv, litt php-mekking får jeg alltids til).
Den har en del BJCP-spesifikke detaljer i seg. Noe av det kan være en god idé, fordi BJCP har noen rutiner som fungerer bra. Andre ting er ikke like velegnet for vår bruk.
Jeg bistår gjerne med å se på en implementasjon. Å bruke den til en mindre konkurranse først er nok uansett en god idé, dersom man bestemmer seg for å prøve.
Loggført
Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
«
Svar #86 på:
tor 20 mai 2010, 09:48:26 »
Sitat fra: Bjarte H på ons 19 mai 2010, 19:32:26
[...] Å ha godt øvde dommere henger selvfølgelig også sammen med hvor mange anledninger som byr seg i form av konkurransebedømminger.[...]
Kanskje vi må ha lokale halvårs- / kvartals- / 2. hver måneds-konk for å holde dommerne varme
Jeg slenger gjerne inn et par øl og en slant til en lokal dommer i ny og ne for å få litt god tilbakemelding
Sleng gjerne
innom
.
Sitat fra: gustavf på ons 19 mai 2010, 16:05:02
- Jeg foreslår at Brew Competition Online Entry (
http://www.brewcompetition.com/
) eventuelt i kombinasjon med BrewBlogger (
http://www.brewblogger.net/
) vurderes for innsamling av oppskrifter. Sistnevnte kunne uansett vært fin å ha her som ei oppskriftssamling.
Kan man prøve ut disse programmene noe sted, uten å sette de opp først? Prøvde "Test drive", men forsto ikke helt hvordan jeg kommer inn uten å registrere meg for mesterskap i Chicago først..
Loggført
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #87 på:
tor 20 mai 2010, 11:48:39 »
Sitat fra: Lars på tor 20 mai 2010, 09:48:26
Kan man prøve ut disse programmene noe sted, uten å sette de opp først? Prøvde "Test drive", men forsto ikke helt hvordan jeg kommer inn uten å registrere meg for mesterskap i Chicago først..
Brew Competition Online Entry:
http://testdrive.brewcompetition.com/
Logg inn som
admin@adminuser.com
og passord admin
BrewBlogger:
http://bbtry2.brewblogger.net/?page=login&KeepThis=true&TB_iframe=true&height=600&width=1000
Logg inn som admin med passord user for administratorprivilegeir eller som nonpriv med passord user for vanlig bruker
Loggført
Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
«
Svar #88 på:
tor 20 mai 2010, 12:23:56 »
Sitat fra: gustavf på tor 20 mai 2010, 11:48:39
Sitat fra: Lars på tor 20 mai 2010, 09:48:26
Brew Competition Online Entry:
http://testdrive.brewcompetition.com/
Logg inn som
admin@adminuser.com
og passord admin
BrewBlogger:
http://bbtry2.brewblogger.net/?page=login&KeepThis=true&TB_iframe=true&height=600&width=1000
Logg inn som admin med passord user for administratorprivilegeir eller som nonpriv med passord user for vanlig bruker
Takker!
Førsteinntrykket var at det så veldig greit ut dette, spesielt hvis man kan få oversatt og tilpasset det til våre forhold.
Det er jo litt arbeid, men kan absolutt være verdt det.
Loggført
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #89 på:
ons 26 mai 2010, 20:51:55 »
Jeg har vært i kontakt med BCOE-utviklerne og skal se om jeg får gjort nok "de-amerikanisering" av tingen til at den kan testes ut på f.eks. juleølkonkurransen.
Loggført
Sider:
1
...
4
5
[
6
]
7
Alle
Norbrygg
|