Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 7 feb 2012, 16:54:32

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
80562 innlegg i 7657 emner av 2961 medlemmer
Nyeste medlem: stefan1989
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Juleølkonkurransen  |  Emne: Juleølkonkurransen 2010 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
avstemning
Spørsmål: Hva tenkte du gjøre i forhold til Juleølkonkurransen?
Jeg vil delta i både flaskekonkurransen og ta med et brygg til publikums favoritt
Jeg vil delta i flaskekonkurransen, og møte opp som gjest.
Jeg vil delta i flaskekonkurransen men kommer sannsynligvis ikke til å møte opp selv.
Jeg vil delta i publikums favoritt.
Jeg vil møte opp som gjest.
Jeg vil trolig ikke gjøre noe av delene

Sider: 1 ... 8 9 [10] Skriv ut
Skrevet av Emne: Juleølkonkurransen 2010  (Lest 9596 ganger)
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #135 på: tir 2 nov 2010, 11:01:43 »

Jeg gleder meg til helga, og dommerskjema Smiley
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #136 på: ons 3 nov 2010, 21:19:19 »

Takket være Neslekkim her på forumet har vi nå fått skannet alle dommerskjemaer og lagt dem ut på nettsiden! Smiley
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Leffe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kongsvinger

Vis profil WWW
« Svar #137 på: ons 3 nov 2010, 21:19:38 »

Jeg gleder meg til helga, og dommerskjema Smiley

Da trenger du ikke glede deg lenger, de er på plass :0)

edit: Ja akkurat, der kom infon fra Eduard...
Loggført

The first step to getting the things you want out of life is this: Decide what you want.
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #138 på: ons 3 nov 2010, 22:46:35 »

Jeje.
Dere er flinke og raske alle mann.
Loggført
Veronica
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Det Episke Bryggeri

Vis profil WWW
« Svar #139 på: tor 4 nov 2010, 00:16:01 »

Kjapt levert! Artig lesning dette.
Loggført

Six pints of bitter. And quickly, please, the world's about to end.
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #140 på: tor 4 nov 2010, 21:27:26 »

Når eller hvor kan vi få tilgang til powerpointpresentasjonen fra foredrag lessmile? Jeg skjønnte ikke alt på dansk..
Loggført
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #141 på: tor 4 nov 2010, 21:34:54 »

Når eller hvor kan vi få tilgang til powerpointpresentasjonen fra foredrag lessmile? Jeg skjønnte ikke alt på dansk..

Jeg venter på den enda, men skal legge den ut her så fort den dukker opp.

Ellers kan man lese litt om arrangementet her i lokalavisa på Frosta. Som alltid "litt" faktafeil, men det er iallefall dekket endel aspekter.
http://www.frostingen.no/nyhet.cfm?nyhetid=1287
Loggført
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #142 på: lør 6 nov 2010, 12:53:57 »

Mer presse: http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=4583&temaid=1
Loggført
Knut_E
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nordstrand, Oslo

Vis profil
« Svar #143 på: lør 6 nov 2010, 18:15:42 »

Hva er grunnen til at det er stort sett er høyere poengsummer i klassen for spesialjuløl enn i klassen for tradisjonelt?
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #144 på: lør 6 nov 2010, 18:49:51 »

Det kan være ulike faktorer som spiller inn her:

- dommere er forskjellige
- dommerne i spesialjuleølklassen var 'snillere'
- ølet i spes-klassen var bedre
- sterkere øl kan gi sterkere assosasjoner med 'godt øl'

Som dommer prøver man så godt det lar seg gjøre å korrigere for andre og fjerde faktor, men det er fortsatt vanskelig. Ellers så har det ikke så veldig mye å si. Dommerne bruker poengsummene for å legge alle brygg i rekkefølge, og de øverste bryggene blir smakt om igjen ved siden av hverandre til slutt for å avgjøre den endelige rekkefølge på de bryggene som blir premiert.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
bekkern
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #145 på: søn 7 nov 2010, 11:57:27 »

Et spørsmål til skjemaene.
På mitt eget øl står det under "utseende" at ølet er "litt lyst", men det er faktisk veldig veldig mørkt. Hva betyr egentlig det da?
Loggført
Pål
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #146 på: søn 7 nov 2010, 22:41:45 »

Må bare få takke for et flott arrangement på Klostergården forrige helg!

Artig og interessant å lese dommerskjemaene fra flaskekonkurransen, fint å vite hva man kan forbedre til neste gang. Men det må da være en utfordring å bedømme ølet i en såpass bred sjanger som "spesialjuleøl", spesielt typeriktighet? Jaha..
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #147 på: søn 7 nov 2010, 22:48:25 »

Men det må da være en utfordring å bedømme ølet i en såpass bred sjanger som "spesialjuleøl", spesielt typeriktighet? Jaha..

Jeg var en av dommerne i denne kategorien og det er nokså sant, det du sier. Vi brukte jo vår ølbeskrivelse for denne typen, men det er mye som kan gjøres her. Utfordrende, men også veldig spennende. Smiley
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #148 på: man 8 nov 2010, 00:18:51 »

Skal prøve å gi noen svar her, det er jo steike vanskelig å bedømme, men vi har iallefall gjort vårt beste både på å vurdere ølene og gi tilbakemeldinger til bryggerne, og holdt på i noen timer. Delte oss først inn i flere "lag" for å ikke måtte teste for mange hver, og deretter samlet for å vurdere de beste.

Hva er grunnen til at det er stort sett er høyere poengsummer i klassen for spesialjuløl enn i klassen for tradisjonelt?

Føyer meg til det Eduard skrev som svar. Vi dommerne i tradisjonelt norsk juleøl opplevde nok at det enda var litt å gå på for å nå helt opp, som er grunnen til at vi ikke landet høyere i poengsummene.

Det var vel særlig maltpreget som vi savnet mer pondus i, så kjøp gjerne med noen ekstra juleøl på polet i år for krysstesting og referanse til videre brygging. Tror det er flere som gjerne må bruke erstatte mer lys malt med vienna/münchenermalt, og eventuelt litt mer cara münchener/krystallmalt.

Et spørsmål til skjemaene.
På mitt eget øl står det under "utseende" at ølet er "litt lyst", men det er faktisk veldig veldig mørkt. Hva betyr egentlig det da?

Det betyr at vi oppfattet ølet som noe lyst i forhold til klassen under bedømmingen, og nå har jeg ikke ølet lenger, så jeg kan ikke si noe mer spesifikt.
Vet ikke hva du mener med veldig veldig mørkt. Det er uansett ikke noe du er trukket for, men i denne klassen kan det gjerne gi en indikasjon på at det burde vært brukt mer vienna/münchener/krystallmalt, noe som også ble oppfattet å være tilfelle, som hos flere andre.
Loggført
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #149 på: man 15 nov 2010, 12:58:06 »

Da har jeg endelig fått presentasjonen som PDF fra Troels, men han ønsket at den ikke ble lagt ut på nett eller videre distribuert.
Jeg har derfor nå sendt den på mail til alle de jeg har registrert var påmeldt foredraget, ta kontakt om det er noen som var der, men ikke har fått den.
Loggført
Sider: 1 ... 8 9 [10] Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Juleølkonkurransen  |  Emne: Juleølkonkurransen 2010 « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!