Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 7 feb 2012, 17:15:31

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
80565 innlegg i 7658 emner av 2961 medlemmer
Nyeste medlem: stefan1989
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: kombiskapet nesten ferdig 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: kombiskapet nesten ferdig  (Lest 3247 ganger)
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« på: tir 13 jul 2010, 12:48:15 »

her er kombiskapet nesten ferdig, med perlick 575 krana montert, og termostaten provosorisk oppkoblet for testing.
Loggført

if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
bekkern
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #1 på: tir 13 jul 2010, 13:10:19 »

pent  Grin

hvor høyt er kjøleskapet ditt?

digg å ha plass til både fat og dunk Smiley
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #2 på: tir 13 jul 2010, 13:18:16 »

140 cm høyde 55 cm bredde.
skal feste driptray på shanken, og stive av døra på innsiden av shanken med noe. temperaturkontrolleren skal intergreres i skapet på toppen, og erstatter da den originale termostaten.
Loggført

mojo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #3 på: tir 13 jul 2010, 16:12:41 »

Tøft!

Anbefaler å stive av hylla også! Jeg hadde en nesten-tabbe med ei hylle som knakk...

Loggført

Øloteket for tida:
~ Julemjød til gjæring
~ English ordinary bitter på fat
~ English Pale Ale på fat
~ Resteflasker av diverse go'saker
~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
ØyvindWedøe
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #4 på: tir 13 jul 2010, 18:45:37 »

Stilig!
Er det en Clausthaler som skimtes bakerst i skapet? Ikke fullt så stilig.
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #5 på: tir 13 jul 2010, 20:16:39 »

Clausthaler, stemmer det. Grin
godt å ha når jeg skal ut å kjøre etterpå.
ikke laget alkoholfritt hjemmebrygg enda. Har skjønt at det ikke er så enkelt heller, så derfor Clausthaler ja  Grin
Loggført

Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #6 på: tir 13 jul 2010, 21:25:32 »

Skikkelig kjekk løsning  Smiley

Fungerer termostaten bra? Har en slik liggende, men ikke somlet meg til å montere/teste den enda.
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #7 på: tir 13 jul 2010, 21:30:02 »

kjempetermostat, men tror jeg må isolere bedre mellom lufta og føleren, slik at den måler nøyaktigere vørteren, og ikke lufta. for temperaturen stiger momentant når døra åpnes, og da starter skapet.
Loggført

Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #8 på: tir 13 jul 2010, 21:57:56 »

Det var skikkelig kjekt å høre, den er jo usaklig billig!  Wink

Er vel også mulig å plassere sensoren i selve ølet siden den er vanntett, men jeg kommer nok til å lage en isoleringslomme mtp. infeksjoner og sånt. Planen her er å få tak i en gammel fryser og bruke en 24 W skovarmer som varmekilde.
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #9 på: tir 13 jul 2010, 22:43:41 »

sensoren er beregnet for akvarier, så mulig den tåler/er beregnet for nedsenkning i væske, men det er upraktisk, for tettningen av gjæringskaret, infeksjonsfaren, og videre bruk når du ikke gjærer.
Jeg har ikke koblet til varmekilde til denne da det slik jeg ser det er et luksusproblem med for kjølig gjæring (i et så lite skap fyrer jo vørteren en del også) Grin
det geniale med termostaten er jo tidsforsinkelsen som er justerbar for å unngå at kjøleskapet starter og stopper i tide og utide, for slik knekker jo kompressoren rimelig kjapt. electrolux har samme tidsforsinkelse innebygget i sine termostater. mulig alle kjøleskap har det? Jaha..
Loggført

Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #10 på: lør 17 jul 2010, 21:08:55 »

Jeg er i ferd med å koble opp temperaturkontrollern for første testing. Men jeg er litt usikker på hvordan greiene skal kobles. Nå har jeg bare koblet til et enkelt støpsel fra kjøle-og varmekrets. Men så begynte jeg å se på denne siden, derfor lurer jeg på hvordan du har koblet dette?
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #11 på: lør 17 jul 2010, 21:25:27 »

jeg har koblet en stikkontakt fra 220V uttaket til 1 og 2. dette gir strøm til termostaten.
siden den brukes til et kjøleskap på 220V, har jeg tatt en leder fra 2, over til 7. og en leder fra 1 til stikkontakt til kjøleskap
deretter en fra 8 til stikkontakt til kjøleskap.
dermed får jeg 220V termostatstyrt til stikkontakt til kjøleskapet med kjøleregulering.
hvis du fortsatt har problemer, post her, og jeg kan ta bilde, og tegne opp.... lykke til Smiley
Loggført

Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #12 på: lør 17 jul 2010, 21:36:51 »

Aha, da har jeg nok tenkt litt feil her ja. Hvis det ikke er for mye jobb så hadde det vært kjekt med et bilde Wink Siden jeg skal bruke både kjøl og varm så bør jeg vel følge eksempelet jeg linket til
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #13 på: lør 17 jul 2010, 21:39:31 »

skal tegne å ta bilde nå, men anbefaler ikke at du følger det eksempelet, ser veldig hjemmelaget ut... Smiley
sukkerbiter er ikke det flotteste jeg vet..
Loggført

magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #14 på: lør 17 jul 2010, 22:10:06 »

her er oppsett for kjøling.
hvis du skal ha varme også, så er prinsippet det samme.
Loggført

Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #15 på: søn 18 jul 2010, 13:59:44 »

STC-1000 kobling
Loggført

S. Oddvar Demmo
Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #16 på: søn 18 jul 2010, 14:35:35 »

Takker så meget til begge to  Smiley

Da blir det nok kobling av boksen snart, men først blir det én uke med drikking av verdens beste øl i Brussel!  Grin
Loggført
mojo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #17 på: tor 22 jul 2010, 10:25:04 »

Hvor er denne STC-1000 kjøpt? Søkte på ebay, men fant bare noen kondensatorer...
Loggført

Øloteket for tida:
~ Julemjød til gjæring
~ English ordinary bitter på fat
~ English Pale Ale på fat
~ Resteflasker av diverse go'saker
~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #18 på: tor 22 jul 2010, 10:39:49 »

http://cgi.ebay.com/Mini-Digital-Temperature-Controller-Thermostat-Aquarium-/270608159873?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f0180d481
der jeg kjøpte min ihvertfall
Loggført

Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #19 på: søn 22 aug 2010, 19:55:22 »

Da har jeg brukt STC-1000 en stund og jeg må si meg svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen data/elektro genier her inne som har noen formening om hvordan denne termostaten kan kobles til en pc? Det hadde vært helt superb. siden jeg er hjemme bare i helgene og det hadde vært genialt å kontrollert gjæringstemperatur via nettet.

Jeg lurer også på en ting angående justering av gjæringstemp. I går satte vi en quadruppel som må opp på ca. 27 - 28 grader for å gjære ut. Gjæringen har enda ikke nådd særlig høye temperaturer og jeg må snart stikke bort for resten av uka. Det som kan gjøres er å få termostaten til å holde temperaturen i øl'n på denne temperaturen, problemet med det er vel at gjæren helst skal nå høy temp av seg selv (ikke ved oppvarming). Derfor kontrollerer termostaten nå temperaturen i lufta som i øyeblikket ligger på ca. 18 grader, og håpet er at gjæra skal varme den opp selv.

Er det noen som har en formening om det vil være ok og justere temp. vha. oppvarming og nedkjøling istedet for å la gjæra gå fritt? Selvsagt forutsatt at differanse mellom maks. og min. temp er forholdsvis lav slik at store temperatursvingninger ikke oppstår. Jeg oppdaget forresten under gjæring av #100 klon at temperatur i kjøleskapet måtte ligge på 11 - 12 grader for at ølet skulle holde ca. 20 grader under stormgjæringen, altså en ekstrem varmeutvikling.
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #20 på: søn 22 aug 2010, 20:08:14 »

jeg har tapet sensoren fast på siden av gjæringspannet, og isolert den fra lufta i kjøleskapet, slik at den måler temperaturen
på vørteren, og ikke i skapet. da er det bare å øke instillingen på tempen, så vil gjæringsprosessen raskt øke tempen på vørteren også....
Loggført

Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #21 på: søn 22 aug 2010, 20:29:51 »

Det er det jeg også har gjort på tidligere øl. Men jeg er litt skeptisk til å gjøre det med denne ølen siden den skal gjære ved såpass høy temperatur. Hvis termostaten måler temperaturen i vørteren er det en betydelig forsinkelse mellom temperatur i vørter og luft, noe som kan føre til en svært høy temperatur i lufta før temperaturen på vørteren stiger. Dette kan føre til at vørtern må kjøles ganske mye under stormgjæring og sette gjæra i dvalemodus. Videre tenkte jeg at det er best å la gjæra øke temperaturen naturlig, men det blir vel kanskje litt vanskelig å holde styr på hvis man ikke har mulighet til å følge med gjæringsprosessen.
Loggført
Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #22 på: søn 22 aug 2010, 20:39:44 »

Jeg kan vel forresten koble varmekilden (skovarmer på 38 w) direkte til gjæringsbøtta for raskere oppvarming, om dette ikke vil føre til for rask oppvarming?
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #23 på: søn 22 aug 2010, 20:44:39 »

eller helt ideelt, hvis du har plass i kjøleskapet, sette gjæringspannet i et bredere, lavere spann med vann, og putte varme-elementet og sensoren oppi dit...
Loggført

Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #24 på: søn 22 aug 2010, 20:54:52 »

Ja det blir nok en sånn løsning etterhvert. Jeg bestilte en 200 w akvariumsvarmer til hele 0,99 $ på ebay, så får se om den fungerer  Tongue

Disse termostatene er forresten helt superbe til å måle temperatur under mesking og nedkjøling av vørter.
Loggført
beefeater
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #25 på: tir 5 okt 2010, 12:06:45 »

STC-1000 kobling

Hei!
Takk for det koblingsskjemaet, koblet opp slik og det fungerer flott!

Jeg fant meg en jordfeilbryter blant noe skrot som skulle hives et sted. Får plass til den i boksen med kontrolleren og kobler den til hvis det har noe for seg. Tenkte å koble den imellom støpselet og port 1 og 2 på kontrolleren. Er det riktig sted å sette den?
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #26 på: tir 5 okt 2010, 12:47:21 »

Ja
Loggført

S. Oddvar Demmo
Erik W
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #27 på: ons 8 jun 2011, 09:55:19 »

STC-1000 kobling

Bare for ordens skyld, nettopp anskaffet meg en slik kontroller og skal til å koble. Det inrømmes at strøm er ikke min sterke side, stikkontaken for varme og kjøl er bare til illustrasjon eller skal de også kobles til stikkontakt?
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Plzensky Prazdroj

Vis profil
« Svar #28 på: ons 8 jun 2011, 10:07:00 »

STC-1000 kobling

Bare for ordens skyld, nettopp anskaffet meg en slik kontroller og skal til å koble. Det inrømmes at strøm er ikke min sterke side, stikkontaken for varme og kjøl er bare til illustrasjon eller skal de også kobles til stikkontakt?

Det blir ofte koblet på stikkontakter, nøyaktig som på tegningen. Da kan man plugge i nøyaktig den varme-/kjølekilden man ønsker uten å klippe i ledning.
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
Erik W
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #29 på: ons 8 jun 2011, 10:35:33 »

STC-1000 kobling

Det blir ofte koblet på stikkontakter, nøyaktig som på tegningen. Da kan man plugge i nøyaktig den varme-/kjølekilden man ønsker uten å klippe i ledning.

Ok, da skjønner jeg. Var bare usikker på om varme/kjølekilden også skulle kobles direkte til strøm. Takk for svar.
Loggført
Jens Martinsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gran, Hadeland

Vis profil
« Svar #30 på: ons 8 jun 2011, 12:05:14 »

Er i ferd med å bygge et skap her også, men lurte på om dere benytter noen form for ventil eller vifte ut av skapet for å ha sirkulasjon på lufta.
Kan det være fare for muggdannelse i skapet dersom det er tett og temperaturen er nærmere 20 grader?

Har erfart at dersom døra er igjen og skapet er frakokblet vil det etterhvert danne seg "mye rart av ymse sopparter" inne i skapet oppkast
Andre som har erfart dette?
Loggført

Give a man a beer, he'll drink for the day.Teach a man to brew, he'll be drunk the rest of his life.
mikslen
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Stjørdal

Vis profil
« Svar #31 på: ons 8 jun 2011, 12:29:39 »

Er i ferd med å bygge et skap her også, men lurte på om dere benytter noen form for ventil eller vifte ut av skapet for å ha sirkulasjon på lufta.
Kan det være fare for muggdannelse i skapet dersom det er tett og temperaturen er nærmere 20 grader?

Har erfart at dersom døra er igjen og skapet er frakokblet vil det etterhvert danne seg "mye rart av ymse sopparter" inne i skapet oppkast
Andre som har erfart dette?

Har ikke noe langsiktig forskningsbakgrunn for å gi deg ett svar, men gjæringsskapet mitt er aldri stengt i lange tider uansett. Flere ganger har kullsyreproduksjonen vært så høy at den har åpnet opp kjøleskapsdøra selv yes
Om ikke gjæringa selv åpner døra så er jeg selv stadig innom og kikker på hva som er status i skapet. Det har stått slik nå i over en måned uten noe tegn på ulukt eller noe annet mugg/sopp-
Jeg skrubbet selvfølgelig hele skapet fullstendig før jeg tok det i bruk. Og har også sprayet innvendig med Starsan. Tørker også opp alt av søl umiddelbart.
Men HVIS det får stå i fred over lang tid med høy temperatur så vil selvsagt bakterier som er tilstede få mulighet til å gro, men så du vasker/skrubber kjøleskapet omhyggelig før du tar det i bruk så skal ikke det være ett problem.
My two scents!
Loggført
FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #32 på: fre 5 aug 2011, 07:54:05 »

Kan man bruke denne Stc-1000 til å regulere en fryseboks  til ølkjøler også?  Eller er det en dårlig kombinasjon?
Loggført
Nydal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vassøy

Vis profil
« Svar #33 på: fre 5 aug 2011, 09:34:53 »

Jeg har koblet til en fryseboks til en STC-1000 og det fungerer utmerket. I tillegg til 4 min tidsforsinkelse har jeg satt proben ned i en 1,5L plastflaske for å unngå at temperatursvingningene blir for store hvis man åpner lokket ofte. Hvis du har tappetårn og ikke trenger åpne lokket ofte er ikke dette noe problem.  
Loggført

Bart, a woman is like beer. They look good, they smell good, and you'd step over your own mother just to get one!
-Homer Simpson-
arve.thue
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #34 på: fre 5 aug 2011, 10:05:34 »

Da har jeg brukt STC-1000 en stund og jeg må si meg svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen data/elektro genier her inne som har noen formening om hvordan denne termostaten kan kobles til en pc? Det hadde vært helt superb. siden jeg er hjemme bare i helgene og det hadde vært genialt å kontrollert gjæringstemperatur via nettet.

Er det noen som har funnet noen løsning på dette? Eller har andre tips til hvordan man kan kontrollere gjæringstemperatur via nettet?

Sensorer koblet til en Arduino vil fungere, men hvilke sensorer trenger jeg? Og hvordan kan Arduino kontrollere en STC-1000 eller en UT-200? Forslag, betraktning, ideer eller en regelrett oppskrift på fremgangsmåte vil bli hjertelig mottatt.
Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #35 på: fre 5 aug 2011, 10:22:26 »

Er det noen som har funnet noen løsning på dette? Eller har andre tips til hvordan man kan kontrollere gjæringstemperatur via nettet?

Sensorer koblet til en Arduino vil fungere, men hvilke sensorer trenger jeg? Og hvordan kan Arduino kontrollere en STC-1000 eller en UT-200? Forslag, betraktning, ideer eller en regelrett oppskrift på fremgangsmåte vil bli hjertelig mottatt.

Det er ingen ekstern kobling på STC1000, er vel tvilsomt det på UT200 også, så en arduino i sammenheng med disse vil bare kunne benytes for å logge med egen sensor (f.ks LM35, Dallas 18b20 ogsåvidere).
Du kan imidlertid bruke rele som en ardiuno kan styre for å erstatte stc'en da, kan være lurt å tenke litt på failsafe og slikt, så det ikke går galt om duino'en henger og releet blir værende inne for all evighet.. Smiley

Loggført
FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #36 på: fre 5 aug 2011, 16:47:18 »

Jeg har koblet til en fryseboks til en STC-1000 og det fungerer utmerket. I tillegg til 4 min tidsforsinkelse har jeg satt proben ned i en 1,5L plastflaske for å unngå at temperatursvingningene blir for store hvis man åpner lokket ofte. Hvis du har tappetårn og ikke trenger åpne lokket ofte er ikke dette noe problem.  
Takk for det. Da vil det  sikkert funke for meg også. Har tappetårn (i et tilstøtende rum),  så i prinsippet skal det bare åpnes når et fat er tomt  - altså neppe så ofte at det skulle skape problemer med temperaturstigning ;-))
Loggført
Svein Erik
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Bodø

Vis profil
« Svar #37 på: tor 11 aug 2011, 08:43:58 »

Hei!
Her er en link med litt info og pris!
Svein Erik

http://www.ebay.co.uk/itm/All-purpose-Temperature-Controller-STC-1000-sensor-il-/160623306574?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item2565e5274e
Loggført

”Det er den draumen me ber på, at noko vedunderleg skal skje, ..” Olav H H
FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #38 på: tor 11 aug 2011, 11:35:50 »

Takk for infolink. Jeg har en slik Stc-1000 - kjøpt for ca. 6 mndr. siden. Jeg har ferdigølet mitt under huset  i en romslig del av krypkjeller. Der er det rimelig kallt, og jeg hadde håpet det var passe lagringstemperatur der. Imidlertid går tempen opp til  15 - 16 C nå på sommeren, og da er ølet ikke godt, samt jeg frykter for at det tar skade av å bli stående ved denne temp i månedsvis.
Jeg har bare en 60cm dør til denne kryåkjeller, og er defor avhengig av en fryser som er mindre enn det den ene veien, og har bestilt en slik hos Elkjøp.
Jeg har tittet på min Stc-1000 mange ganger - og har sett oppsett her på innbygging i bokser og slikt. Jeg må erkjenne at jeg har intellegens som en amøbe, for jeg har lurt på hvordan den ble festet i en slik boks. Har letet etter skrufester på den og lignende, men kke funnet noe. Og jeg har jo sett de røde dingsene på sidene av den, men først for ett par dager siden skjønte jeg at de var for å holden den fast mot frontveggen!Som en amøbe altså!
Loggført
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: kombiskapet nesten ferdig « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!