|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #15 på: søn 18 jul 2010, 13:59:44 » |
|
STC-1000 kobling
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Chriselv
|
 |
« Svar #16 på: søn 18 jul 2010, 14:35:35 » |
|
Takker så meget til begge to  Da blir det nok kobling av boksen snart, men først blir det én uke med drikking av verdens beste øl i Brussel! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
mojo
|
 |
« Svar #17 på: tor 22 jul 2010, 10:25:04 » |
|
Hvor er denne STC-1000 kjøpt? Søkte på ebay, men fant bare noen kondensatorer...
|
|
|
|
|
Loggført
|
Øloteket for tida: ~ Julemjød til gjæring ~ English ordinary bitter på fat ~ English Pale Ale på fat ~ Resteflasker av diverse go'saker ~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
|
|
|
|
magne1972
|
 |
« Svar #18 på: tor 22 jul 2010, 10:39:49 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
|
|
|
|
Chriselv
|
 |
« Svar #19 på: søn 22 aug 2010, 19:55:22 » |
|
Da har jeg brukt STC-1000 en stund og jeg må si meg svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen data/elektro genier her inne som har noen formening om hvordan denne termostaten kan kobles til en pc? Det hadde vært helt superb. siden jeg er hjemme bare i helgene og det hadde vært genialt å kontrollert gjæringstemperatur via nettet.
Jeg lurer også på en ting angående justering av gjæringstemp. I går satte vi en quadruppel som må opp på ca. 27 - 28 grader for å gjære ut. Gjæringen har enda ikke nådd særlig høye temperaturer og jeg må snart stikke bort for resten av uka. Det som kan gjøres er å få termostaten til å holde temperaturen i øl'n på denne temperaturen, problemet med det er vel at gjæren helst skal nå høy temp av seg selv (ikke ved oppvarming). Derfor kontrollerer termostaten nå temperaturen i lufta som i øyeblikket ligger på ca. 18 grader, og håpet er at gjæra skal varme den opp selv.
Er det noen som har en formening om det vil være ok og justere temp. vha. oppvarming og nedkjøling istedet for å la gjæra gå fritt? Selvsagt forutsatt at differanse mellom maks. og min. temp er forholdsvis lav slik at store temperatursvingninger ikke oppstår. Jeg oppdaget forresten under gjæring av #100 klon at temperatur i kjøleskapet måtte ligge på 11 - 12 grader for at ølet skulle holde ca. 20 grader under stormgjæringen, altså en ekstrem varmeutvikling.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
magne1972
|
 |
« Svar #20 på: søn 22 aug 2010, 20:08:14 » |
|
jeg har tapet sensoren fast på siden av gjæringspannet, og isolert den fra lufta i kjøleskapet, slik at den måler temperaturen på vørteren, og ikke i skapet. da er det bare å øke instillingen på tempen, så vil gjæringsprosessen raskt øke tempen på vørteren også....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Chriselv
|
 |
« Svar #21 på: søn 22 aug 2010, 20:29:51 » |
|
Det er det jeg også har gjort på tidligere øl. Men jeg er litt skeptisk til å gjøre det med denne ølen siden den skal gjære ved såpass høy temperatur. Hvis termostaten måler temperaturen i vørteren er det en betydelig forsinkelse mellom temperatur i vørter og luft, noe som kan føre til en svært høy temperatur i lufta før temperaturen på vørteren stiger. Dette kan føre til at vørtern må kjøles ganske mye under stormgjæring og sette gjæra i dvalemodus. Videre tenkte jeg at det er best å la gjæra øke temperaturen naturlig, men det blir vel kanskje litt vanskelig å holde styr på hvis man ikke har mulighet til å følge med gjæringsprosessen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Chriselv
|
 |
« Svar #22 på: søn 22 aug 2010, 20:39:44 » |
|
Jeg kan vel forresten koble varmekilden (skovarmer på 38 w) direkte til gjæringsbøtta for raskere oppvarming, om dette ikke vil føre til for rask oppvarming?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
magne1972
|
 |
« Svar #23 på: søn 22 aug 2010, 20:44:39 » |
|
eller helt ideelt, hvis du har plass i kjøleskapet, sette gjæringspannet i et bredere, lavere spann med vann, og putte varme-elementet og sensoren oppi dit...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Chriselv
|
 |
« Svar #24 på: søn 22 aug 2010, 20:54:52 » |
|
Ja det blir nok en sånn løsning etterhvert. Jeg bestilte en 200 w akvariumsvarmer til hele 0,99 $ på ebay, så får se om den fungerer Disse termostatene er forresten helt superbe til å måle temperatur under mesking og nedkjøling av vørter.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
beefeater
|
 |
« Svar #25 på: tir 5 okt 2010, 12:06:45 » |
|
STC-1000 kobling
Hei! Takk for det koblingsskjemaet, koblet opp slik og det fungerer flott! Jeg fant meg en jordfeilbryter blant noe skrot som skulle hives et sted. Får plass til den i boksen med kontrolleren og kobler den til hvis det har noe for seg. Tenkte å koble den imellom støpselet og port 1 og 2 på kontrolleren. Er det riktig sted å sette den?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #26 på: tir 5 okt 2010, 12:47:21 » |
|
Ja
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Erik W
|
 |
« Svar #27 på: ons 8 jun 2011, 09:55:19 » |
|
STC-1000 kobling
Bare for ordens skyld, nettopp anskaffet meg en slik kontroller og skal til å koble. Det inrømmes at strøm er ikke min sterke side, stikkontaken for varme og kjøl er bare til illustrasjon eller skal de også kobles til stikkontakt?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #28 på: ons 8 jun 2011, 10:07:00 » |
|
STC-1000 kobling
Bare for ordens skyld, nettopp anskaffet meg en slik kontroller og skal til å koble. Det inrømmes at strøm er ikke min sterke side, stikkontaken for varme og kjøl er bare til illustrasjon eller skal de også kobles til stikkontakt? Det blir ofte koblet på stikkontakter, nøyaktig som på tegningen. Da kan man plugge i nøyaktig den varme-/kjølekilden man ønsker uten å klippe i ledning.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
|
|
|
|
Erik W
|
 |
« Svar #29 på: ons 8 jun 2011, 10:35:33 » |
|
STC-1000 kobling
Bare for ordens skyld, nettopp anskaffet meg en slik kontroller og skal til å koble. Det inrømmes at strøm er ikke min sterke side, stikkontaken for varme og kjøl er bare til illustrasjon eller skal de også kobles til stikkontakt? Det blir ofte koblet på stikkontakter, nøyaktig som på tegningen. Da kan man plugge i nøyaktig den varme-/kjølekilden man ønsker uten å klippe i ledning. Ok, da skjønner jeg. Var bare usikker på om varme/kjølekilden også skulle kobles direkte til strøm. Takk for svar.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|