Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 7 feb 2012, 17:39:11

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
80569 innlegg i 7659 emner av 2961 medlemmer
Nyeste medlem: stefan1989
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Gjærkaret koker over! 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Gjærkaret koker over!  (Lest 847 ganger)
Bryggselvmannen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

www.bryggselv.no

Vis profil WWW
« Svar #15 på: fre 27 aug 2010, 21:25:24 »

Ha tålmodighet! witbier-gjær har en tendens til å jobbe relativt sakte, og kan altså til tider produsere en del svovel. Som regel går det greit. Vent en uke og sjekk igjen. det er ikke uvanlig at jeg lar wit stå tre uker i primærkaret. svovel forsvinner ut med CO2, og bir som regel helt borte med lagring.

Takk for det, du har sikker rett. Men jeg sover ikke godt før jeg vet med sikkerhet. Trøster meg med en Nøgne Ø Wit mens jeg venter, det smaker veldig godt  yes
Loggført

www.bryggselv.no - råvarer og utstyr til hjemmebrygging
Erik1984
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Vis profil
« Svar #16 på: lør 28 aug 2010, 00:00:13 »

Hvilken gjær brukte du?

Belgian Witbier - Wyeast XL 3944

Det lukter skikkelig hai, jeg tatt en liten smaksprøve og det smakte skikkelig hai også. Blir dette en katastrofe? Jeg vet man må ha tålmodighet, men jeg brygget en wit for et par mnd. siden med samme gjær. Den var ikke sånn i det hele tatt, luktet mye mindre og smakte godt med en gang. Jeg brukte ekstrakt den gangen, og mindre gjær. Den forrige hadde også betydelig lavere OG, kanskje det er derfor...?

Jeg er skikkelig bekymret  Sad

Har aldri brygget wit, men det at det lukter dritt betyr at det er noe som smaker dritt som forsvinner ut av ølet ditt.... Smiley
Loggført
Bryggselvmannen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

www.bryggselv.no

Vis profil WWW
« Svar #17 på: ons 8 sep 2010, 18:46:31 »

Nå har ølet stått 3 uker + på gjæringsdunk og den vonde lukten har forsvunnet som dugg for solen og jeg sover godt om natta igjen! skitbra

Det jeg jeg nå lurer på er:  siden den har stått 3 uker på dunk og vekta viser 1.010 og gjorde det for en uke siden også, så skulle man vel tro at den er klar til å flaskes... MEn den bobler enda, ca 1 gang hvert 5-8 minutt. Betyr det at den ikke er helt klar, eller er det ikke nødvendighvis et problem?

Trodde denne skulle gå kjapt jeg.... den gang ei. neinei
Loggført

Huub
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #18 på: ons 8 sep 2010, 18:52:16 »

Jeg sier flaske, karbonere og smake Grin
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Vis profil
« Svar #19 på: ons 8 sep 2010, 21:50:25 »

At den fortsatt slipper ut CO₂ betyr bare at ølet er mettet med gass og slipper ut "overskudd". Det er bare å flake i vei.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bryggselvmannen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

www.bryggselv.no

Vis profil WWW
« Svar #20 på: ons 8 sep 2010, 22:42:35 »

Takk for hjelpen!

Flaske og karbonerings prosessen er i full gang og ferdig om en times tid. Kan ikke vente med å smake!  godt øl
Loggført

Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Gjærkaret koker over! « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!