Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 8 feb 2012, 11:25:27

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
80634 innlegg i 7663 emner av 2964 medlemmer
Nyeste medlem: knutur05
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Skumproblemer fra fat :( 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Skumproblemer fra fat :(  (Lest 526 ganger)
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #15 på: tor 2 sep 2010, 14:16:26 »

På vår G-kobling sitter det ei gummihylse inni/under skrumuttera på tilkoblinga for CO2. Denne virker som tilbakeslagsventil for CO2. Dersom vi fjerner denne hylsa, skrur alt sammen igjen, og kobler til vil du kunne slippe ut CO2 ved å løsne forsiktig på denne mutteren. Du må altså ha flaska med CO2 tilkoblet og avstengt, eventuellt blind slangen på en eller annen måte. Mulig din G-kobling ser anderledes ut.

Håper dette var forståelig  brygging

Dersom du slipper ut nesten all CO2 fra fatet og lar det stå noen dager så har ølet sluppet CO2 for å komme i likevekt. Prosessen kan eventuellt gjentaes.

Det jeg har gjort i forbindelse med overkarbonering er å tappe uten å tilkoble CO2. Etter forsiktig konsum over et par uker har ølet kvittet seg med tilstrekkelig CO2.

Jeg har en kobling som du beskriver og en kobling hvor det ikke er "lurt" å skru CO₂ koblingen fra og til ofte, derfor gjør jeg det ved å trykke G-koblingen litt ned.

Sagt på en annen måte, jeg har en G-kobling hvor det er lett å koble fra slangerkoblingen så det enten tømmes for øl eller CO₂, den andre G-koblingen er mer omstendig, tilbakeslagsventilene kommer ikke ut ved å skru av slangekoblingene, da er "trykk halveis ned" metoden enklere.
Loggført

S. Oddvar Demmo
JensWiken
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #16 på: tor 2 sep 2010, 16:09:45 »

Takker for tips! Skal se på dette med å presse litt m koblingen. Setter meget stor pris på deres tips og diskusjoner! Smiley
Loggført
JensWiken
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #17 på: tor 2 sep 2010, 22:07:01 »

Oddvar Demmo:
Jeg har nå vært nede og gjort tipset ditt, og jammen meg funka det ikke!  I like! Jeg trodde det bare var en kanal i toppen av røret i fatet, men CO₂ går tydligvis inn/ut på sidene oppe på systemet på røret, og øllet kommer selvfølgelig opp på innsiden av pakning (Stemmer?). Dermed har en "overtrykksventil" med trixet ditt Smiley Tappa ut all CO₂-trykk og gav fatet ca 0,3 bar. Tappet, og det kom seg med en gang! Nå skal fatet få stå og slappe av et 1-2 dager, så prøver jeg igjen.

Jeg sitter iallefall med en stout-test som inneholder kullsyre i hånden  biersmile En del gikk jo ut i litt for mye skum, men siden det var overkarbonert, så sitter jeg igjen med passe. Skal komme tilbake med rapport etter ølet har fått slappet av litt I like!

Takk for undervisningen, folkens! Smiley
Loggført
JensWiken
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #18 på: ons 8 sep 2010, 18:01:05 »

Ny tapper/kran kom i posten i dag, mondtert og testet. Der fungerte ting som det skulle! Ikke noe skumproblemer, og jeg sitter med en godt karbonert stout på bordet  biersmile

MEN: Tappern holder ikke 100% igjen når jeg slipper "spaken". Siver litt øl ut.. Kan trykke litt på den oppå, så holder den på trykket, men jeg lar ikke koblingen m slangen være på fatet slik.. tar jeg ikke sjansen på. Noen tips? (er samme type som er på petit sine små tappere til Corneliusfat)
Loggført
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Skumproblemer fra fat :( « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!