Arild,
Jeg tar det ikke personlig, og selvfølgelig har du helt rett. Til mitt forsvar får jeg si at ideen til fremstøtet hvis jeg ikke husker feil kom fra boka Moderne Hjemmebrygging, som jeg lånte på biblioteket. Men ting kan ha endret seg siden den ble skrevet, den er jo litt tilårskommen allerede.
Som en kuriositet kan jeg nevne at vedkommende hos Aass fortalte at de måtte klatre opp på toppen av maltsiloen og fiske opp malten med ei bøtte. Så at det virkelig var upraktisk forstår jeg jo godt, selv om jeg var litt flåsete da jeg først skrev om det.
Men nå har jeg sendt en e-post til JM, så får jeg se hva som kommer ut av den. Er svaret negativt er det ikke noe problem å bestille fra Petit eller andre som kanskje t.o.m. har bedre utvalg. Og som selger ferdigmalt (-malet), til mølla er i hus. Det virker som om Maltbua har veldig godt utvalg i humle og gjær. Jeg har det uansett ikke så travelt, det står tre fulle kasser med halvlitrær (Santa's Winter Warmer + Gold Export, begge med nogo attåt, les DME) under en presenning hjemme. Og når madammen følger forbrukstakten med haukeblikk er det klart at lageret ikke tar slutt med det første

) Råvarene kom for øvrig fra Petit, så joda, jeg er faktisk kunde der.